Blog
volt a klíma. Nagyon. Anyósom "fogadott veje" klímás (is), úgyhogy a családon belül sikerült megoldani. A ventilátor előtét-ellenállását szedte ki és a lyukon előbb endoszkóppal feltérképezte a terepet, aztán direktben a hőcserélőre fújta a tisztító cuccot. Most szagtalan.
A szép gyári motorháztető megérdemelte hogy beállítsam amennyire lehet. Mint kiderült, az az autó 80e-t se futott amiről elhoztam.Kedvem lenne az egész elejét elhozni. Nade ennyire nem kéne ezt erőltetni...
Az illeszkedés látványosan jobb, de itt-ott elállt még mindig, és a baloldali fényszóró alatt sem illeszkedett a hűtőmaszk műanyag. Úgyhogy kevés szabadidőmben kipakoltam a szerszámokat, vittem mérőszalagot és tolómérőt és nekiálltam kihozni a maximumot a helyzetből.
Elsőként középre tettem a géptetőt. Végülis csak a zár rugós pöckét kellett arrébb tenni, és jó lett. Így nem feszül, könnyen csukódik-nyílik, és egyforma a hézag.
Aztán nekiláttam a baloldali fényszóró környékének, ott valami nem klappolt. Túl nagy hézag volt a hűtőmaszk műanyagtól, és nagyon neccesen ment be az irányjelző a helyére, nem is illeszkedett szépen.
Méregettem mindent mindenhez, aztán arra jutottam, hogy keresztirányban a főbb darabok a helyükön vannak. Viszont a baloldali fényszóró alsó rögzítése nincs a helyén, ezért áll furán az egész. Az a kis vékony lemez vacak amire a lámpa rögzül bentebb van, és behúzza a fényszórót jópár mm-rel.
Azt is tudom, hogy került beljebb, ez még a 2008 évvégi koccanás maradványa, a kasztnisok ennyire végeztek gagyi munkát.
Nem volt most időm szétkapni az egészet, és letört a lámpa rögzítőcsavarja is (típushiba, az alsók eltörnek és kész). Úgyhogy a túloldalon bevált módszer szerint kifúrtam a lemezt. A lámpán amúgy is van egy vak furat, azt felfúrtam, majd rozsdamentes csavarral összeraktam. Miután az eredeti állapotot már sikerült előállítani, nekiálltam különböző vastagságú alátétekkel kipróbálni az illeszkedést.
Végül egy alátétnek aligha nevezhető vaskos fémhenger került oda, de teljesen jó lett.
A motorháztető még ezen az oldalon egy hangyányit túllóg, de ezzel nincs már mit variálni, egyszerűen ennyivel rövidebb a sárvédő.
A túloldalon még egy zsanér csere kell, mert ott meg magasabb a zsanér, és felfelé kitartja a géptetőt, ami oldalról csúnya. Amúgy már egészen jól kezd kinézni.



Nem is olyan bonyolult, mint amilyennek látszik!
A hűtőcsövek és a díszrács leszerelése után simán kiszedhető a helyéről minden más megbontása nélkül. Egy Nissens hűtőt sikerült jó árasítva vásárolnom, pontosan megegyeztek a paraméterei a régi gyári hűtőével. A ventilátor, hő gomba, gumibakok átrakása után mehetett is vissza a helyére, természet essen új folyadékkal.





Sziasztok.
Az autó, a dög ami magával ragadt és nyomorba dönt érzelmileg, lelkileg.
Talán így tudnám leírni második autóm és első Alfám. (Első: Fiat Bravo R5 HGT full gyári állapotban.) Ha autó akkor csak Olasz létezik számomra így új életet kezdve Svájcban adta magát a döntés: Vagy kihozom a gyári HGT-t vagy keresek egy itteni autót. Szétnéztem hát Alfáéknál mi a felhozatal mi az ami "megfog". Találtam egy GT-t ami képekről szépen mutatott, közel is volt hozzám no akkor uccu, lássuk. Rólam tudni kell, hogy érzésre veszek autót. Ezt elmagyarázni nem tudom aki tudja az tudja aki nem az nem. Nem nézegetem, nem mászok alá, nem veszem elő a vastagságmérőt, stb. Mindig bejött, családban is. Szörnyű nyomasztó érzés kapott el vele kapcsolatban. Konstatáltam, hogy ebbe nem ugrok bele, igazi kihajtott lelkű sz@póroller. Hazafelé megnéztem egy másikat is és beütött. Ő kell nekem... Feszes állás, magas orr, "hozzám ne érj" kisugárzás. Igazi nehézbombázó. Az eladó megmutatta belülről, csomagtér majd nyitotta a motorteret. Beigazolódott az érzés mivel nem tudtam, hogy egy V6 al állok szemben egészen addig a pillanatig. Lábaim merevednek, szívem dobbant. Eldőlt, némi papírmunka, majd 2 hónap hajtás, hogy meg legyen a teljes ára. Ez idő alatt 40Km er szaladt az órába, elhanyagolható. Kifizetés után irány a benzinkút, tank kattanásig, pályamatrica és kezdjük meg az ismerkedést. Jól fogadta az új gazdát, pár apróság felütötte fejét de gyorsít, kanyarodik, megáll elektronikán minden üzemel. Patent... Letekertünk aznap délután 400Km ert, tankom 1/3 ig. Majdnem gazdaságos. :)
Teltek a napok, hetek majd jött a műsor amire fel voltam készülve. Érző gépként vártam mikor tesztel, hogy Alfás vagyok e, vagy csak "dísz" alfás ahogy Ti mondanátok. 3. fokozatban egy combos gyorsítás után 6.000 környékén karácsonyfa lett a műszerfal, LOW BATTERY felirat, ASR OFF, anyósablak megindul lefelé és némi dadogást hallok a motortérből. Jobb ötletem nem lévén nem állítottam le mivel 3Km volt hátra hazáig. Gondoltam megmérem az aksit, generátort. Hazaérkezés után nyomban a netre vetettem magam, Fb oldalon konzultáltam a srácokkal és mérés nélkül elindultam lóhalálában aksit venni a tartalék autóval mivel 64A s aksi nem éppen ennek a motornak való és itt minden 6 kor zár. Ekkor 17:40 volt. Aksi megvéve betesz, feszkót mér, minden patent. Töltés 14,2. Hidegen! Megnyugodtam, leállítottam és indulás hibakód mestert keresni neten, hogy kiszedje a hibakódokat.
Másnap elég hideg volt a reggel kicsit járattam álló helyben és 2-3 perc után dadogás, WTF? Feszültség mér: 12,1 ~ 11,5 ~ 10,8 ~ 9,6... Leállítottam.
Szerencsére itt Svájcban az eladónak a Q1 es szerződés értelmében garanciát kell vállalnia az autóra. Felhívtam hát 3 héttel a vásárlás után, hogy van egy kis gond. Zok szó nélkül küldte a trélert még aznap délután. Generátor és hosszbordás szíj csere 1.400 frankért de valami nem stimmel. Random hibakódok hada, szervó hibától befecskendezésen keresztül minden volt. Ekkor az eladó szerelője tovább küldte az autót egy elektronikai guruhoz. Várakozás... Közben jött a stressz is mert az eladó több soron felajánlotta, hogy visszavásárolja az autót teljes áron és hazaviszi Olaszországba alkatrésznek. Többszöri egyeztetés után abban maradtunk, ha az elektronikai szervíz meghaladja az X összeget visszavásárolja. Megjött a diagnózis: 2 helyen kábel hiba (földelés, kidörzsölődés) fesz. szabályzó, biztosíték cserék, vezérlőben chip csere és a hibakód tárolóban egy kis mókolás. (Nem értettem sajnos az ekte Svájci német gurut.) Mint megtudtam bekérte a guru a generátort is amit kiszedtek mert Ő volt a bűnös. Olyat töltött a generátor halála előtt, hogy semmi nem bírta. A tekercselés helyenként megégett ezért vitte a fesz. szabályzót és minden egyebet. A szervíz költsége XY frank ami meghaladta a megbeszélteket de felesben kifizettük, megbeszéltük a garancia végét és így nem vette vissza az eladó. Az autót nem teszteltem, hagyatkoztam a guru szavára. Az eladó elhajt (Gallardoval), megkapom a kulcsokat, papírokat, számlákat. Behuppanok az ülésbe, gyújtás ráad feszült figyelem közepette. Minden rendben. Kuplung benyom, indulás. Úton hazafelé már nyugodtabb lelki állapotban figyelmes lettem a kuplungpedál "érdekes" fogáspontjára de nem foglalkoztam a dologgal túlzottan. Hazaérkezés után járó motornál üresben hegyezem a fülem, csörög a kinyomócsapágy. Hurrá! Valamelyik szerelő "megjáratta" rendesen. Most ott tartunk, hogy 6. ból 120 as tempónál ha letiprom elcsúszik a kuplung. Mentem az ismerős szerelőhöz, árajánlat Valeo szettre kompletten (ha már szét kell szedni ügye) majd hideg zuhany. Átszámolva 700.000Ft ért meg is lesz a csere. Finom? Én is azt mondtam amit most Ti magatokban és úgy döntöttem hogy hamarosan megyek Magyarországra, óvatos léptekkel hazagurulunk és itthon megcsináltatom erősebb kuplunggal 1/3 áron. Most itt tartunk Dívával.
Tesztelget a kisasszony de nem adom magam, Alfás vagyok!
Folytatása következik...
Eddig halogattam, de ma nekiálltam:
- a kocsi kipakolása (egy mosógépnyi ruha, ill. kismillió cucc, a CD-től a távcsőig),
- porszívózás,
- szőnyeg takarítás habbal,
- műszerfal ápolás,
- bőrápolás (a két ülés beivott egy flakon viaszos cuccot, hihetetlen a változás),
- gumik ápolása,
- ablaktisztítás,
- műanyag elemek áttörlése a motortérben,
- cuccok rendszerezése, visszapakolása,
- szerszámkészlet, pótalkatrészek rendszerezése, csomagolása,
- akkutöltés CTEK-kel.
Már csak kívülről kellene megmosni.








Mai napon szert tettem egy garnitúra 16-os szettre, thanks Mattyancs cartárs.
A gumik cserések, megoldjuk majd azt is, ha eljön az ideje :)).

Előzmények:
Fék határozatlan fogáspontú rosszul adagolható "lufis/rugós" hatású volt. Fékbetétek, tárcsák, fékcsövek cseréje, majd főfékhenger csere és féknyergek felújítása után valamelyest javult a helyzet, de nem lett tökéletes.
Mostanában kapott a járgány egy újabb készlet EBC Yellow stuff betétet ill. EBC mart fekete tárcsákat. Helyzet megint javult egy kicsit miután a tárcsák-betétek összekoptak, de többszöri légtelenítés után is a jobb eleje harapott, fogott hamarabb, gyengébben. Ez persze határon ilyesztő, de az ABS korrigálta, úgyis hamar dolgozott a sz@r gumik miatt.
A lényeg:
Egy fékolajcserénél az elektrohidraulikus blokkban (ABS) bent marad a régi olaj, akkor is ha gyújtáson csinálod. Az ABS kamrái alapból zárt állapotban vannak.
Nem sok infót találni erről a net-en, sem pedig az eLearn-ban. ABS cserével kapcsolatban is csak annyit, hogy az fékolajjal feltöltött állapotban kerül szállításra ill. beszerelésre. MES fórumon ill. az Alfaowner-en találtam hasonló írásokat:
"I logged on to the ABS module of the prog clicked the Actuators tab and used the Right Rear fill option for the right rear wheel followed by RR Load, then repeated for LR, RF and LF in order of distance from the reservoir."
Ezt hétköznap megpróbáltam csak simán légtelenítés nélkül az ABS szelepeket mozgatva ami hatására sokkal "keményebb" lett a fék, és végül sor került a teljes procedúrára tegnap.
A procedúra kerekenként:
Töltő szelepek (1-es kép) járó motornál jobb hátulról bal előre irányban kombinálva klasszikus légtelenítéssel, majd utána hagyományos légtelenítés már álló motornál.
Motor beindítva, kézifék kiengedve, olajtartály feltöltve. Féket fel kell pumpálni, ezt követően egyszerre:
- nyomni a pedált
- indítani F10-zel, vagy a "végrehajt" gombbal a töltő szelep működtetését.
- nyitni az aktuális légtelenítő csavart a keréknél.
A légtelenítőt csak kicsit kell nyitni mert a szervónak köszönhetően túl hamar "beesik" a pedál és nekünk az kell, hogy addigra menjen le a pedál mire a MES is befejezi a programot. Ez kb. 10mp, harmadik próbálkozásra belejöttünk.
Ha mindenki mindent jól csinál akkor kb. ezt kell tapasztalja:
- pedál indul lassan lefelé
- érezni az első működését a szelepnek aminek hatására megszalad a pedál kicsit és a keréknél jön olaj löket erősebben.
- ezt követően kicsit könnyebben megy lefelé a pedál, majd amikor azt hinnénk, hogy padlón van, akkor jön egy második szelep működés, ami hatására ismét erősebben jön az olaj a végen, kb. kétszer annyi mint az első esetben
- ezután van koppon a pedál, lehet zárni a csavart.
Ezután kerekenként egyesével, álló motornál is végig csináltuk a "manuális" légtelenítést, aminek eredménye, 7 éves és ~200k km-t futott olajat "toltam ki" belőle ami némi légbuborékot és sár fátyol jellegű szmötyit tartalmazott annak ellenére, hogy a korábbi többszöri légtelenítések esetében teljesen tiszta olaj jött belőle.
A legtöbb cucc a bal első körből jött ki, amelyik korábban gyengélkedett.
Rövid próbakőr után:
- alapjáraton még mindig furi, de lehet, hogy az normális
- üzem közben határozott, félrehúzási szándék nélkül
Esetleges placebo hatás elmúlása után visszatérek :-)
ui.:
Olasz barátaink b@sszák meg:
2007.04. alkalmazott első fék nyergek ATE, az ABS kocka TRW gyártmányúak (jómagam 3-4-es kép)
2007.08. alkalmazott első fék nyergek ATE, az ABS kocka Delphy gyártmányúak (droberto 5-ös kép)
2008.??. (FL) alkalmazott első fék nyergek Brembo, az ABS kocka TRW gyártmányúak (Dömpi 6-os kép)
(:-D)






Na elérkezett a nagy pillanat pénteken (2014.04.25) amikor megtörtént az átadás-átvétel és tulajdonomba került ez a csodálatos gép V. Laci jóvoltából. Szívét-lelkét beletette ebbe az autóba, hogy olyan autót adjon el nekem ami örömet fog szerezni. Mit kaptam tőle a vételárért, az autón kívül? Hát, új generátor, új porlasztókat, új EGR, új légmennyiségmérőt! Köszönöm Laci, ajánlom mindenkinek!
Ahogy Tipoatti barátom mondaná pompa parádé az autó :)
Köszönöm neki is a sok segítséget, van miért, és kedves családjának!