Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Blog
- teletankolások száma: 150 (ebből egy a vételkori teletank)
- km óra állás: 84.758 km
- életkor: 1.066 nap
- össz. menetidő: 1.220,74 óra (50,86 nap!)
- átlagsebesség: 69 km/ó
- tankolt üzemanyag: 6 805,77 liter, ebből 55,38 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 7,96 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 49,36 Ft/km
- átlagos napi futás: 79,51 km/nap
- mozgásban töltött idő: 4,77 %




Már régóta fennáll a jelenség hogy hosszabb állás után a hidrotőkék elengedik az olajat. Ha ezt egy hengerhez tartozó kettő teszi elég rendesen megrángatja a vezérmű szíjat. Szegény feszítő meg ugrál, de nem örömében. Aztán 5-15 mp múlva feltellenek és elhallgat az egész, de akkor is...
Furcsa mert mindig úgy áll meg a motor hogy valamelyik hengerben nyitva vannak a szelepek, tehát két-két tőke állás közben is terhelés alatt áll.
Régebben nem tűnt fel a jelenség.
Ma megnéztem hogy melyik "puha". Igen azok voltak amiket összenyomva tartott a vezérlés.
Lehet hogy mindet cserélni kellene.



Reggel kisütött a nap, menni kell.
A találkozó Várpalotán adja magát, elgurultunk.
Végre csináltam egy képet Veszprémben a helikopterrel. Innen is pacsi a Giuliás cartársnak aki éppen ott volt :-)
Várpalotán sikerült a fenntartott parkolóba beállni.
Sokat beszélgettünk, ittunk egy fincsi kávét és még a napsütésben fedetlen fővel hazagurultunk.
Jó nap volt.




Egyre kevésbé tetszik az amerre megy a világ…
45 éve kaptam a jogsit segédmotorra. Anno mindenhová azzal mentem, lehetett gépészkedni, megérteni a technikát, kihasználni amit tud. A viselkedéséből az esetleges meghibásodásokra következtetni és annak javítására gondolni.
Aztán pár évvel később kaptam jogsit személyautóra is. Napokkal előtte vártam és vigyorgó fejjel ültem be vezetni ha valahová menni kellet. Apámék Dacia 1300-asával kezdtem, aztán Trabant volt az első saját autóm. Azóta is sokszor elgondolkodom hogy amíg lehet venni kéne egyet.
Aztán ahogy jöttek az egyre modernebb vasak egyre jobban távolodtam el a vezetéstől, a jármű uralásáról és arról hogy mindenre figyelni kellett, én irányítom a dolgokat.
Az első igazi extra a tempomat volt, amit a mai napig nagy találmánynak tartok, nem görcsöl be az ember lába és tartósan mehetek a megengedett sebességhatáron, de továbbra is mindenre figyelni kellett. Aztán ezt is elcseszték a távolságtartással, már nem kell arra figyelni hogy utolérünk-e valakit és lassítani vagy előzni kell. Félelmetes arra gondolni hogy ha megszokod és visszaülsz egy „hagyományos” autóba észre fogod-e venni az utolértet mert megszoktad hogy nem kell odafigyelni.
A következő döfés az automata váltó volt (Giulietta TCT). Innentől a bal láb nyugalomba vonul, a gépészkedés mint olyan megszűnik. Nem kell foglalkozni a motor üzemi körülményeivel, megoldja. Más kérdés hogy amikor nem akkor vált amikor én tenném roppant idegesítő tud lenni.
Aztán jött a többi, pl. a holttér figyelő a tükörben. Már azzal se kell foglalkoznod hogy ki jár körülötted, jelez a tükör.
Sávelhagyás figyelmeztető, már a csíkokra sem kell figyelned mert megrázza a kormányt ha rámész.
Önvezetés. A Giulia ugyan csak 2-es szintet tud, de ezzel lezárult a vezetés korszaka. Felmész a pályára bekapcsolod és megy. Szerencsére az enyémben még kikapcsolható a táblafigyelés alapján történő sebesség szabályozás így legalább azzal lehet foglalkozni a hosszú autópályás menetben.
A menetstabilizálók kitolják a határokat abba a tartományba ahol a hétköznapi autózás már nem jár. Nem kell az útviszonyokkal se nagyon foglalkozni.
Az ablaktörlő meg magától elindul ha cseppen az eső...
Hogy mindez mért jutott eszembe?
Több év kihagyás után a múlt héten ki kellett mennem No-ba. 800km oda és vissza. Kipróbáltam hogy hol szabályoz le a Veloce és ennyi...
A megengedett határon végig autózva semmi dolgom sem volt, max. a kikapcsolt automatika miatt a sebességhatárok állítása. Ha előttem lassabban mentek lelassított, ha visszagyorsítottak visszagyorsított. Az önvezetést is csak néha nyomtam be, nélküle legalább az utat kell nézni.
Az autó teljesítménye bármilyen tempót megenged, a 160+ is unalmas lesz egy idő után. Országúton meg azért nyomja be az ember a tempomatot mert minden tele trafipaxal. Kint van olyan hogy egy faluban kettő is van.
Alig vártam hogy odaérjek a célhoz, szó szerint unatkoztam. Telefonáltam mindenkivel, a világ összes podcastját végig hallgattam, minden funkcióját többször végig próbáltam a fedélzeti rendszernek és igen már eljutottam oda is hogy a tartóban lévő telefonon az otthoni napelem rendszer adatait nézegetem hogy éppen mennyi a hozam, süt-e a nap. Innen már csak egy lépés a filmnézés, a Messenger és a Facebook…
Kész, ennyi volt az autózásból.
Innentől mindegy hogy mi lesz a következő autó. Villany hajtja vagy sem, a lényeg tényleg ott lesz hogy a Netflix-et tudod-e nézni és elég nagy-e a kijelző…
A dupla kuplunggal és gázfröccsel visszaváltás kettesbe fogalma többé csak a múzeumban és az emlékekben él.
Nosztalgiával gondoltam a hétvégi Spideres kirándulásra és egyben örök kenyeret is kapott.
Örülök hogy megélhettem azt az időt amikor vezetni kellett.
2025.05.24-25-én visszaraktam a gyári motort a jobbított szériás nyomtatott fogaskerékkel. A Spider túrán simán magadta magát, egy ponton nem emelt csak pörgött a motor. Kézzel tovább lehetett segíteni, így kb. 2 cm nyílást hagyva felhúztam. Így nem mozgatta ha kinyitottam az ajtót. Szerencsére nem eset :-)
Ma szétszedtem.
A helyzet kicsit bonyolultabb mint gondoltam:
- Ahogy sejtettem a csigaáttétel lekapta a fogakat a koszorúról (5. kép)
- A három belső erőátadó pöcök is letört, a darabjai a gumikoszorúban (2 és 6. kép)
- A kerék közepe darabokra törve, kér darab levált a tengelynél (3-4.kép) Élek a gyanúval hogy miután ezek letörtek nem volt középen a kerék és emiatt kicsit távol került a csigakeréktől, ekkor szedte le a fogakat. (Reggel induláskor akartam kinyitni az ablakot és akkor pörgött el.)
Visszaraktam a régi ablakemelőből származó motort.
Egyértelmű hogy ide a nyomtatás helyett eredeti fogaskereket kell találni.






A távolról érkezők miatt délben a rédicsi MOL kúton gyülekeztünk.
Itt rajtunk kívül mindenki tankolt. Mi ezt már a körmendi Shell kúton megtettük.
A napi menetvonalak a térképeken. (1-3. kép)
A kommunikáció megkönnyítésére 4 db walkie-talkie-t vittem, mindenkinek jutott egy. Menet közben a megbeszélt hívójelek az éppen zajló események alapján folyamatosan változtak :-)
Forsberg nem jött így a Legoember hívójel üres maradt a rádión :-)
A “Teknős, füstöl a kocsid!” üzenet a Vizesembertől némi szakmai beszélgetésre is adott okot a szelepszár szimmeringekról.
Mivel a készülék a szabad CB csatornákat használta több ízben is "idegenek" hangját hallottuk. Több ízben bébiőrön szólt be a helyi ifjúság (kíváncsi lennék hogy a mi reakcióinkat hallották-e).
Egyszer meg a szlovén rendőrség hangját hallottuk.
“Dober dan, Bagoly, Teknős, Sas, Aquaman!” volt a válasz. Sose tudjuk meg, hogy azért voltak olyan tanácstalanok a zsaruk körforgalomban, mert alapjáraton ilyenek, vagy nem értették kik ezek… :D
A szállás Unterbergenben volt: Gasthof Hotel zur Post. Itt még rögtönzött sramli bemutatót is tartottak Giuseppe kérésére (4.kép)
Fornitore rögtön a beparkoláskor "kidöntött" egy kandellábert. (5.kép) Sose mossa le magáról hogy nem ő volt :-DD
Megnéztük a Bledi-tavat is, ahol a dugóra való tekintettel a hölgyek kiszálltak fényképeket csinálni. A kinézett parkolóban volt is hely. “Mennyi?! 6 Euro?! Nem a tavat akarom megvenni bmeg, csak parkolnék egy fél órát!!”
Elfogyasztottuk a helyi specialitást a para-krémest. A para jelzőt utólag tőlünk kapta, mert továbbmenve többször hangzott fel a rádióban kérdés: “Bagoly, mennyi még a szállásig??”
A Monte Lussari-ra (7.kép) felvonóval mentünk fel ahol mindenki kiélhette kedvenc hobbiját. Volt aki tériszonnyal küzdött, volt aki ismerkedhetett kedvére :-)
Tarvisioban megemlékeztünk Giuseppe lerobbanásáról és szimpátiából oda parkoltunk ahol ő várta a trélert. (8.kép)
Megismerkedtünk a helyi kajákkal, én a szokásos tenger gyümölcsi spagettit ettem. (9.kép)
A szálláson mindkét estére jutott totó. A végeredmény a 10. képen. A nyeremény egy plüss svéd maci volt az IKEÁ-ból :-)
Volt aki a szálloda wellness szolgáltatásai közül is kipróbált egyet. Nem panaszkodott hogy túl meleg lett volna a víz. (11.kép)
Sokáig dilemma volt hogy hol váljunk szét. Végül is Lentiben a Don Quijote Étterem és Panzióban zártuk az utat. A hely nem arról híres hogy éhes maradsz - 12.kép
Jó buli volt, sokat nevettünk.
A társaságból mi mentünk a legkevesebbet, mi lakunk a legközelebb.
Jövőre újra megpróbálunk egy közös túrát.












Nyolc éve rójuk az utakat, eljött az ideje egy kis szépségápolásnak.
Reggel leadtam, 3-kor mehettem érte.
Mondjuk nem sokáig volt tiszta mert kint esett az eső.
Szép lett, a csomagtartó fedélen lévő foltok is eltűntek. Azaz egy nem, de ha nem tudom hogy hol keressem nem nagyon találom meg.
Szóval megérte.
update 2025.09.12.
Megszáradt az autó a garázsban és egy kicsit változott a helyzet. Mindegyik folt jól látszik a napsütésben :-(
Az autó maga viszont csilli-villi :-)
(A polír után lámpafénynél láttam, ott szinte észrevehetetlen volt.)


Minden nagy nyári út előtt előveszem a szokásos listát. Már az útiterv excel fájlban is benne van a csomagolandók listájával együtt.
Mivel az idei Nagy Túra 2025 elmaradt, most került elő a kabriós őszi kirándulás előtt.
• Klímatöltés - mindig hiányzik, most 420 gr kellett bele.
• Kocsimosás - idén holnapután lesz egy polír is.
• Ablakpucolás - nagyon nem a kedvencem, ezért van külön a listán.
• Belső takarítás - ez se a kedvencem...
• Műanyag ápolás - motorház, utastér műanyagai. A műszerfal ápolása se a kedvencem.
• Ülés bőrének ápolása - most is a Sonax trutyijával kentem be.
• Ablakmosó feltöltés - csak félig szoktam, mert 5 literes a tartály.
• Világítás ellenőrzése - ez még hátravan, mert a DRL a polír után kerül vissza.
• Keréknyomás ellenőrzése - elöl: 2,7 bar hátul:2,5 bar pótkereket nem elfelejteni(!): 4,2 bar
• Kerékcsavarok meghúzásának ellenőrzése – 120Nm-re szoktam húzni a gumis ajánlására. A mintázatot se árt ellenőrizni.
• Emelő, kerékkulcs és kerékcsavarok a pótkerékhez - az emelő és kulcs a motorházban jobbra elöl, a többi a csomagtartóban a pótkerék feletti rekeszben.
• Szervóolaj ellenőrzés – ha jó, akkor szép piros. - TUTELA GI/A
• Fékfolyadék ellenőrzés: szín (víztiszta), szint, víztartalom a Parkside-os műszerrel max 1%
• Fékbetétek és tárcsa ellenőrzése - a túra előtt ki is szoktam takarítani, ez most a nyári túra előtt megvolt.
• Hűtővízszint ellenőrzés – PARAFLU UP kell bele, de ha kevés kell csak ioncserélt vizet szoktam beletölteni.
• Motorolajszint ellenőrzése, ha kell feltöltés maximumra – 10W60
• Motorolaj bekészítés - akku mellé vagy a tetőhidraulika mellé teszek 1 litert.
• Váltóolaj szint ellenőrzése - a feltöltő csavar a szint.
• Hosszbordás ékszíj feszesség ellenőrzése - kézzel húzva a felső részt érezni lehet a feszítőt.
• Szerszámkészlet bekészítése - akku mellé kerül a szokott csomag.
• Tartalék alkatrészek – elektromos vezeték, csőbilincs, kábelkötegelő, drót, alátétek, csavarok, szigetelő szalag, stb.
• Izzókészlet ellenőrzése – a csomagtartóban pótkerék feletti rekeszben van a helye.
• Defektjavító készlet + kompresszor - szintén ott. Az idén a spré mellé vettem egy "hurkás" javító szettet is.
• Navigáció felrakása – Itt általában az iGO-s navit szoktam feltenni. A menetvonalakat előre felkészítem. Most valószínűleg a google lesz a főszereplő telefontükrözéssel.
• Tartalék navigáció + navitöltő bekészítése - Most ez lesz az iGO.
• USB töltő + USB töltőkábelek berakása mindenhez. Ja és egy pót szivargyújtó töltő is.
• Elemlámpa
• Rádió USB feltöltése zenével, rádióba betenni - nincs kellemetlenebb mint a cseh nyelv és zene a rádióban :-)
• 2 db sárga mellény - kötelező
• Tűzoltó készülék berakása - olaszban kötelező tartozék
• KKL kábel berakása – PC & MES a ruhás csomagba. Ha van, akkor nem kell. Ha nincs, akkor igen. Anno németben a 159-hez kellett volna, de nem volt ott. Szerviz lett belőle...
• Kamera (dashcam) memóriakártyák törlése, kamera felrakása, kameratáp tesztelése.
• Alfás maci - mindig velünk van.
• Alfás esőkabát - néha jól jön.
Szokásunkhoz híven idén ősszel is megkerültük a Balatont.
A 84-esen érkeztünk és Edericsnél mentünk fel a 71-esre.
Kicsit körbenéztünk a keszthelyi boltokban és tovább álltunk.
Szomorúan tapasztaltuk hogy vége a szezonnak, az éttermek nagy része már bezárva.
Aztán Balatonföldváron a Kukorica Csárdában megebédeltünk. Itt is olyan érzésünk olt hogy azt esszük ami a polcon van még. Ettől függetlenül remek ebédet kaptunk.
A következő pont a tankolás volt, mert a negyedet jelző vonal alatt volt a szint. 52,38 liter fért a tankba, bő 31e Ft...
Gondoltuk átkelünk a komppal, de a sort látva inkább megkerültük az északi végét a Balcsinak.
Alig találtuk meg a szokott kilátót Balatonvilágoson, de aztán meglett.
Balatonfűzfőn sikerült találkoznunk valami biciklis csapattal. Szembe jöttek és természetesen keresztezték pát helyen az utat, itt ilyenkor leállították a forgalmat. Gyakorlatilag a nagy körforgalmig állt a sor. Izgalmas lehetett a sorban pöfékelő autók mellett biciklizni...
Természetesen a Tihany kör se maradhatott el. Itt még nagyobb tumultus volt a kompnál.
Zánka után fordultunk le a 71-esről Tapolca felé.
Majdnem teljes volt a kör.
368 km-t mentünk, nagyobb részt nyitott tetővel.




PHuBi ma reggel sikeres vizsgát tett :-)
113.414 km
Jutalmul fel lett töltve a klíma.
1
612
