Blog

>> EgyébPiritu - 1.000.000 // Alfa Giulia Veloce // 2025-09-28

Egyre kevésbé tetszik az amerre megy a világ…

45 éve kaptam a jogsit segédmotorra. Anno mindenhová azzal mentem, lehetett gépészkedni, megérteni a technikát, kihasználni amit tud. A viselkedéséből az esetleges meghibásodásokra következtetni és annak javítására gondolni.
Aztán pár évvel később kaptam jogsit személyautóra is. Napokkal előtte vártam és vigyorgó fejjel ültem be vezetni ha valahová menni kellet. Apámék Dacia 1300-asával kezdtem, aztán Trabant volt az első saját autóm. Azóta is sokszor elgondolkodom hogy amíg lehet venni kéne egyet.

Aztán ahogy jöttek az egyre modernebb vasak egyre jobban távolodtam el a vezetéstől, a jármű uralásáról és arról hogy mindenre figyelni kellett, én irányítom a dolgokat.
Az első igazi extra a tempomat volt, amit a mai napig nagy találmánynak tartok, nem görcsöl be az ember lába és tartósan mehetek a megengedett sebességhatáron, de továbbra is mindenre figyelni kellett. Aztán ezt is elcseszték a távolságtartással, már nem kell arra figyelni hogy utolérünk-e valakit és lassítani vagy előzni kell. Félelmetes arra gondolni hogy ha megszokod és visszaülsz egy „hagyományos” autóba észre fogod-e venni az utolértet mert megszoktad hogy nem kell odafigyelni.

A következő döfés az automata váltó volt (Giulietta TCT). Innentől a bal láb nyugalomba vonul, a gépészkedés mint olyan megszűnik. Nem kell foglalkozni a motor üzemi körülményeivel, megoldja. Más kérdés hogy amikor nem akkor vált amikor én tenném roppant idegesítő tud lenni.
Aztán jött a többi, pl. a holttér figyelő a tükörben. Már azzal se kell foglalkoznod hogy ki jár körülötted, jelez a tükör.
Sávelhagyás figyelmeztető, már a csíkokra sem kell figyelned mert megrázza a kormányt ha rámész.
Önvezetés. A Giulia ugyan csak 2-es szintet tud, de ezzel lezárult a vezetés korszaka. Felmész a pályára bekapcsolod és megy. Szerencsére az enyémben még kikapcsolható a táblafigyelés alapján történő sebesség szabályozás így legalább azzal lehet foglalkozni a hosszú autópályás menetben.
A menetstabilizálók kitolják a határokat abba a tartományba ahol a hétköznapi autózás már nem jár. Nem kell az útviszonyokkal se nagyon foglalkozni.
Az ablaktörlő meg magától elindul ha cseppen az eső...

Hogy mindez mért jutott eszembe?
Több év kihagyás után a múlt héten ki kellett mennem No-ba. 800km oda és vissza. Kipróbáltam hogy hol szabályoz le a Veloce és ennyi...
A megengedett határon végig autózva semmi dolgom sem volt, max. a kikapcsolt automatika miatt a sebességhatárok állítása. Ha előttem lassabban mentek lelassított, ha visszagyorsítottak visszagyorsított. Az önvezetést is csak néha nyomtam be, nélküle legalább az utat kell nézni.
Az autó teljesítménye bármilyen tempót megenged, a 160+ is unalmas lesz egy idő után. Országúton meg azért nyomja be az ember a tempomatot mert minden tele trafipaxal. Kint van olyan hogy egy faluban kettő is van.

Alig vártam hogy odaérjek a célhoz, szó szerint unatkoztam. Telefonáltam mindenkivel, a világ összes podcastját végig hallgattam, minden funkcióját többször végig próbáltam a fedélzeti rendszernek és igen már eljutottam oda is hogy a tartóban lévő telefonon az otthoni napelem rendszer adatait nézegetem hogy éppen mennyi a hozam, süt-e a nap. Innen már csak egy lépés a filmnézés, a Messenger és a Facebook…

Kész, ennyi volt az autózásból.
Innentől mindegy hogy mi lesz a következő autó. Villany hajtja vagy sem, a lényeg tényleg ott lesz hogy a Netflix-et tudod-e nézni és elég nagy-e a kijelző…
A dupla kuplunggal és gázfröccsel visszaváltás kettesbe fogalma többé csak a múzeumban és az emlékekben él.

Nosztalgiával gondoltam a hétvégi Spideres kirándulásra és egyben örök kenyeret is kapott.

Örülök hogy megélhettem azt az időt amikor vezetni kellett.

 
>> EgyébPiritu - 1.000.000 // Alfa Giulia Veloce // 2025-10-22

- teletankolások száma: 150 (ebből egy a vételkori teletank)
- km óra állás: 84.758 km
- életkor: 1.066 nap
- össz. menetidő: 1.220,74 óra (50,86 nap!)
- átlagsebesség: 69 km/ó
- tankolt üzemanyag: 6 805,77 liter, ebből 55,38 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 7,96 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 49,36 Ft/km
- átlagos napi futás: 79,51 km/nap
- mozgásban töltött idő: 4,77 %

 
>> Eseményystuc // Alfa Giulietta QV // 2025-10-23

Az esemény a Facebookon volt meghírdetve, viszont ha Kau nem szól, hogy lesz egy kis gurulás, akkor nem tudtam volna róla. De ráértünk, autóztunk egyet még az őszi napsütésben. Szép idő volt, bár fújt a szél. Aztán később kis eső is volt, hazafelé meg már járt az ablaktörlő rendesen. Legalább fel lettek avatva az új lapátok. (Érdekesség, hogy esős napon vettem az autót még február végén és azóta nem volt esőben.)
A csapat egy része már Balassagyarmatról gurult Dunakeszire. Mi Vácra mentünk a Tescohoz, onnan konvojoztunk Párkányba. Utána még Esztergomot útba ejtettük mielőtt hazaindultunk volna.
Kb. 50 autó gyűlt össze.

>> EgyébGyapi Ɨ|ѯ // Alfa 159 2.2 JTS berlina // 2025-10-08

km 194.400

 

Az úticél Somoskő vára és Salgó vára volt.

 
>> SzervizSTibi // Alfa 159 1.9 JTDm 8V // 2025-10-24

Turbó hordta az olajat, fojtószelepet rendszeresen tönkretéve.
Cseréltem az alábbiakat:
- Kapott egy zsír új felújított gyári Garret turbót
- Selénia WR Pure 5w30 5 L olajat
- Mann Filter olajszűrőt HU/711 4x
- Mann Filter levegőszűrőt C18009
- Victor Reinz turbó tömítés/szerelőkészletet
- Febi tömítőgyűrűt az olajleresztő csavarhoz

- Continental/VDO fojtószelepházat 2803605113302
- Meyle termosztátházat 6282280006
- Parafu UP 1L x 4db hűtőfolyadékot
- Desztilláltvíz 5L JP
- Alsó turbócső Denckermann F100098
- kb 8db féktisztitót

MES-be törölve a hibakódok, fojtószelep kalibrálva, olajcsere intervallum nullázva.
Képek nem igen készültek, szereltem inkább mint fotóztam. Legalább a szerelői költséget megint megspóroltam.
227.620km

 

Az autó kapott egy szett ATE féket előre valamint cserélve lett a fékfolyadék.

Km: 212000

>> Eseményliusz // Alfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2025-10-22

2005.10.22. Az autó megszerzi a papírjait a közúti forgalomban való közlekedéshez az Egyesült Királyságban. 20 év pihenő után újra használatban van. Szerencsére az enyémben.
2018. 22222km
2025. 10.19. 50000km

 
>> SzervizPeti16V // Alfa Giulietta 1.4 Multiar QV-Line // 2025-10-22

Mivel éppen esedékes volt az éves szerviz, és az autó kényszerből már a szervizben volt, így az olajfogyás okának vizsgálata mellett el lett végezve az éves szerviz, a szokásos olajon és szűrőkön kívül kapott új NGK gyertyákat, kiegyenlítőtartályt és végre a motortartó bak is cserélve lett a módosított verzióra,
Az olajfogyás oka nem derült ki, elképzelhető, hogy lekokszolódtak az olajáteresztő gyűrűk a korábbi hosszabb állás miatt, a turbón semmi nyoma hibának, szivárgás sincs, uh kapott egy komoly motoröblítést Liqui Moly szerrel, majd utána járatva lett a motor egy olcsóbb olajjal, de már adalék nélkül, majd ennek leengedése után került csk bele a Selenia K Pure Energy. Elég költséges beavatkozás volt, remélem ért is valamit…
(a gyári kiegyenlítő tartályt és motortartó bakot én vittem, így a lenti árban nincsenek benne)

125.891 km

 
>> SzervizPeti16V // Alfa Giulietta 1.4 Multiar QV-Line // 2025-10-21

Trélerrel (itt is kösz, Dani!) bevittük az autót az Alfa Romeo Szerelemhez, ahol rövid idő után kiderült, hogy nem volt elég olaj a motorban, ezért a MA egység nem tudott megfelelően működni, így ezért állt le a motor. Kapott egy kis olajat, a 3. kísérletre beindult, szépen kisimult a járása. A hiba oka megvan, de hogy miért fogyott el ilyen hamar az olaj, azt még ki kell deríteni…