Blog
A frissen festett felni mellett csúnya volt a rozsdás csavar. Vettem cink-spray-t és lefestettem. Előtte (kép5), utána (kép4,6). Drótkefés fejjel jól lecsiszoltam, majd 2 rétegben lefestettem. Sokkal szebb lett az őszkép. Remélem tartós lesz, ha nem veszek új csavarokat.








Szépen lassan halad az állapotjavítás, most az első futómű következett. Első alsó és felső lengőkarok cseréje plusz munkadíj 155000HUF. Az egyik hibajelenség sajnos még megmaradt, kicsit bemelegedve még nyöszörög egy szilent a stabilizátor rúdon, de már ennek az orvoslása is folyamatban.
Olajcsere, km óra állás 136000, Selénia 20K
Olajcsere, Selénia 20K, km óra állás 53400 km.
Vennem kellett nyári gumikat, mert a kocsit még tavaly elég régi és rossz minőségű gumikkal vettem. Hankook Ventus Prime 3-ra esett a választás, 225 / 45 R17 XL.
Volt is egy teszt Győr - Bp - Győr, nagyon jól viselkedik az autó az új gumikkal.
Végre ismét a szép felni a kocsi alatt!

Pénteken, ha már úgy alakult, hogy nem megyek Budapestre, gondoltam még egy napot elpazarlok az autómra, hisz vagy 10 éve nem szereltem ennyit (autót), viszont legalább ennyi ideje nem kellett utat elhalasztani az autóm miatt. Kaland az élet...
A motorháztetőt ezúttal zárva hagytam, úgy gondoltam, hogy diagnosztika napot tartok. Semmi száguldozás, előbb csak az udvaron alapjáraton végigtanulmányoztam az összes létező paraméterét. Ismerkedős délelőtt.
Vettem fel pár logot, mindenféle paraméterekkel. Mondanom sem kell rángatott. Nem úgy mint a kábelhibákkal, de egyet-egyet rántott a motor. Persze semelyik görbén nem látszott, minden tökéletesnek tűnt. Sehol egy oda nem illő csúcs, kiugrás, sehol egy fals érték.
A légmennyiségmérőt is meggyanúsítottam, lehúztam, visszatettem, semmi. Viszont szöget ütött a fejembe, hogy normális dolog e, hogy a beszívott levegő 50%-át kipufogógázzal pótolja? És vajon ehhez hogy módosítja az előtöltést?
A tagnapi próbaút előtt és az út első 500-1000m-én ugyanis kifejezetten fehéres füstöt láttam néha jönni hátul.
Ez pedig egyértelmű jele az előtöltés hiánynak. Ez két fő okból történhet:
1. Sok üzemanyagot kap és a "vége" már nem tud elégni. A logok szerint nem kap épp keveset, de normálisnak ítéltem. Porlasztó gond okozhat ilyet, ám a porlasztó korrekciók sem vészesek, tehát valószínűtlen.
2. A befecskendezés időzítés túl kései. De ez meg mitől lenne?
Most kellene kiolvasni és átnézni az előtöltés táblákat, hogy vajon hőmérséklet függők e pl. gyanítom, hogy ugyanúgy nem, mint a 8v-nél. Hallom a hangján, hogy hidegben keményebb hangú, melegben eltompul. A meleg levegő égési késedelme több, vagyis az üzemanyag begyulladása időben tolódik előre. Ettől halkul. Igen ám, de ha ez az "okos" alapjáraton 50% levegőhöz 50% kipufogó gázt kever, akkor az drasztikusan megnöveli az égési késedelmet, közben a légfelesleget a log szerint elég soványra veszi. Elvileg persze bőven elég, de....
Az előtöltés nem változik. A meleg, oxigénben szegényebb levegő késve gyullad be, nem tud elégni a gázolaj rendesen. Kilöki a kipufogóba. Ez ha nem is üdvös dolog, és tuti fehér füstöt okoz, még elmegy. De a nyomorult a következő ütemben visszaszívja ugyanezt a kipufogógázt, ami elégetlen gázolajjal van dúsítva! És rátolja a program szerinti adagot, ami megint nem ég el. Na itt a bibi.
De akkor a progam rossz, vagy mi a csuda?
Valójában nem tudom a konkrét okát, hogy miért ilyen szűk levegőt hagy az EGR, de beugrott megint valami: töröltem a self-learnt functions-t az ECU-ból. Felejtsen el minden adaptív paramétert, kezdjünk tiszta lappal. Ez már késő délután volt, úgyhogy újra hidegen indítottam az autót. Beindult, szépen járt, semmi rántás. Mentem egy kört vele, rajta a laptop, hátha most menet közben elcsípem a rángatás okát.
De nem rángatott! Egyet se!
És a logok tanulságosak, az alapjárati légmennyiséget jóval feljebb engedi, mint paraméter törlés előtt. Hogy ez mi, ezt senki meg ne kérdezze. Programozott avulás, vagy csak betanult valamit a "kontaktos" porlasztók miatt? Mindenképp nagyon fura.
Arról nem beszélve, hogy a reset után az injektor korrekciók is lecsökkentek az elfogadhatóról a teljesen jó szintre. Az agyon piszkált 5-ös korrekciója pl 0 körül van, az 1-esé 0.1-0.2, de a többi sem sok.
Most az autó megint tökéletes, igazából csak (sok) időmbe került és egy ezresembe.


Megint:
- előjött, hogy a jobb oldali ablakot magasra emeli és így hozzáér a tetőhöz becsukáskor,
- sikerült az ajtópanel felrakásakor elmozdítani a zár "pöckét" és szedhettem szét újra.
Amúgy minden rendben ment...
Szóval Csörinél feltűnt, hogy a jobb oldali ajtó kattanva csukódik. Jobban megszemlélve jól látható volt, hogy az üveg eléri a tető szélét. Az üveg kb. 2-3mm-el tovább megy fel,mint kéne. Volt már ilyen, rögtön a végállás "pöcök" műanyag borítása tűnt bűnösnek. Ilyenkor a műanyag borítás az évek sora miatt elmállik és a fém a fémen ütközik. Így kb 2-3mm-el odébb áll meg.
Az is lett...




Gondoltam egyet és nekiestem a féknyergek festésének. Egy füst alatt kapott egy réteg cink, majd egy réteg fekete festéket a féktárcsa közepe is.






Lassan ideje feldobni a nyári papucsokat. De előtte volt még egy-két tennivalóm a vassal, pl a bal első nyárit úgy tettem el, hogy volt egy csavar benne. Le is eresztett 1 bar-ra.
Gumishoz nem akartam elvinni, elég kopott a szet, de ezt a nyarat még kihúzom vele, ezért itthon megcsináltam. Még régebben vettem a Homasitában 900 Ft-ért egy defektjavitó készletet. Ügyes kis cucc, 10 perc alatt megvoltam vele. És van még 4 hurka, gyorsabban megvan mint egy kerékcsere.
Ha már összekoszoltam magam, a fékolajat is lecseréltem, mert még sosem volt cserélve.
Egyedül nem egyszerű, a nyomásos vagy a vákuumos módszerrel szokták. Van egy vákuumpumpám, de azzal nem ment valami gyorsan, a légtelenitőcsavar menete mellett sok falslevegőt szivott. Inkább kerestem egy kupakot a tartályra (a Kalcidur-kanna kupakja ugyanaz a menet), tettem rá egy csövet, és az egyik téli kereket leengedtem 0,9 bar-ra (több helyen olvastam hogy 1 bar-nál nagyobb nyomással nem szabad a tartályt megnyomni, mert az ABS nem szereti), azt kötöttem össze a tartállyal. Igy az aknába már csak nyitogatni kellett a légtelenitőket, szépen jött le az olaj.
A MultiEcuscan-el rámentem az ABS-re, mert mások irták hogy úgy korrekt a fékolajcsere ha a töltőszelepeket is kinyitogatjuk közben. Bár az ABS működését átnézve ennek nem sok értelmét látom, mert a load-szelepek árammentes állapotban vannak nyitva, a drain-szelepek és a szivattyú az ami a nyomástárolókból is kilökdösi az olajat. Na én minden szelepet megmozgattam miközben folyt az olaj, meg a szivattyút is megforgattam.
1L-es olajam volt, azt mindet átküldtem rajta. A kuplungot nem légtelenitettem, ahhoz ki kellett volna kapni az akkut, és már nem volt rá időm .
Ami kellett, 8-as meg 11-es kulcs, egy tiszta 2dl-es üveg, meg egy mipolán cső. Szépen látszott ahogy a zavaros, homályos olaj után megjelent egy tiszta réteg a tetején. Arra figyelni kell, hogy többször utána kell tölteni a tartályba, nehogy levegőre fusson.
Átnéztem az alját hogy a tél mennyi kárt tett benne, hát nem sokat. Jó anyagból van a vas :)






