Blog
Egy július eleji "telkibányi" mini-nyaralás előtt teljesen véletlenül - a garázsban matatva és a kocsiba beülve kulcs híján rutinból ezt "ellenőriztem" - kiderült, hogy nem égnek a lámpáim - legalábbis a tompított és az országúti :-P
Szemle: balos, autósbolti kerámiafoglalatból (pont ezért nem jött be nekem) kijött a vezeték, jobbos, gyári : lemezesre égve-érve. Biztosítékok közül egy kiégve, egy hiányzik. Tartalék 10A-os elfogyott, vettem egy marékkal + 2 új autósbolti műanyagfoglalatot.
Mindkettőt újrakötöttem (remélem nem kell többször - így is alig ér el a vezeték), izzót ellenőriztem, új biztik - és jó! Mivel lényegében ismeretelen okból, észrevétlenül "ment el" a világítás - mentem vele egy kört. Végig jó - de az utolsó kanyarban mintha már nem látnám a visszajelzőt...Garázs előtti leállás - nincs lámpa, már helyzetjelző sem! Hogyaza...!!!
Szerencsére "csak" a kormányburkolat hiányában szabadon és pont a bajuszkapcsolókból lefelé induló kábelt sikerült a ki-és beszállásoknál a térdemmel elszakítani tőben...Persze a csati saruja ismeretlen és beszerezhetetlen (okos eladói ötlet: "bontóból" - te barom, pont az a gond, pont azért kellene szűz új, mert a leszakadtban benne van a vezetékvég és nem biztos, hogy ki tudom úgy szedni hogy a saru újrafelhasználható legyen b+... :-S)
Nyilván az volt, hogy felszívtam magam és sok pepeccsel kiműtöttem úgy a véget, hogy a sarut sem kellett kidobni...
Egyébként - egy tavaly nyári, Ipoly hídon át való 1-2 kilóméteres szintén "szlovák" bemerészkedést leszámítva - megvolt az első külföldi út, Telkibányáról Kassára mentünk - ott viszont lakott területen is kötelező a tompított!
(pár héttel később az indexnek szintén a kormány alatt lefelé induló, ezzel szomszédos vezetékei közül a jobbosé ugyanígy leszakadt - már rutinosan vettem az akadályt - illetve nyilván rájöttem, hogy a kormányoszlop takaratlansága hosszú távon nem állhat fenn :-p)
Olajos a blokk a vezérlés felől. Elsőre a gyanúm a főtengely szimeringre esett, aztán a balansztengelyre. Szereztem Csöritől két tömítést és nekiálltam.
A fedelet levéve biztossá vált, hogy nem a szimeringek a felelősök. Vissza is raktam mindent.
Gyanúsítottá lépett elő a szelepfedél tömítése bal első csücske is.
A gondok itt kezdődtek. A harmadik henger segéd gyertyájáról nem akart lejönni a pipa. Kicsit erősebben húzva egyszerűen elszakadt.
A benne maradt részt laposfogóval próbáltam kiszedni, de csak a gumi rész szakadt.
Taktikát kell változtatni, de majd holnap...







Bekerült új pollenszűrő is.
Sajna nem olvastam utána, így döbbenten állapítottam mg, hogy szűrőházhoz 5,5 ös kulcs kell...na olyanom nincs, nem is kellett soha.
Bütykölős havernak telefon, neki nincs.
Telefon faternek: van. Á szuper, hol vagy?
130km
...aaaz remek.
Hol a kulcs?
Hát itt meg itt meg ott, ha nem, akkor amott, kis kék dobozban...
Pff klasz lesz én mondom, ja és hogy szép legyen nem otthon, hegyen.
Nem lesz meg fél nyolcig...előbb bolt, élmény volt ahogy szerszámok szaladgáltak kocsiban artu détuval egyetemben...(odébb emlegetett gagyi ledes akksis reflektor megérkezett, három verziót tud: reflektor, tompitott, diszkó lámpa...ez elvileg azért villog, hogy ha baj van észrevegyenek....a holdról, merthogy 100w fényerő van ráírva, hát nem tudom, tompitott bőség szerelni, szóval kb megvan.) tehát r2-d2 bejött.
Komplett mindennel megérkeztem hegyre, házkutatás faházban, sehol kis kék doboz, annál több nagy fekete, ilyen olyan kincsek...
Nagy nehezen találtam gagyi piros fejtartót, persze nincs benne áhított méret, midőn negyed óra katatás után valami marsbéli fullgagyinak kinéző...tán orosz, mert bizony az enyhén rozsdás fejek elégedett csettintést váltottak ki belőlem, van benn anyag, látszik, komoly darab, ránézésre békebeli, hibátlan, egyik oldalt..hukk: collos, másik oldalt metrikus fejek, öttől kezd, és bizony 5,5 yesss jackpot!
Innen fogadni mernék legközelebb fater előszed vagy ötöt :)
Nos karcsúnak nem nevezhető alkatomat behajtogattam hanyatt műszerfal alá, pikk-pakk lebontottam három csavart, jött burkolat, filter ki sasoltam nyilat, előre mutat, videón meg hátra...remélem fórumba tudja valaki megyünk, e vagy jövünk.
Ami furcsa volt, minden videón nagy büszkén kiveszik feltert és öröm boldogság...
Jó..de dobozba kettő van....tartalék? ...olyant nem szoktak, ha egy kell, egy van benn nem?!
Krova szárral, ha már nálam volt elkezdtem felfelé katatni..kopog...á, fene érti, akkor egy...
Azért..most az egyszer, nem maradt el fotózás telefonnal,( képek később) .
Szóval, ha már kicsit sem Alfisti mobil be volt üzemelve...és én ugye be nem bírom oda hajtogatni magam, periszkopként befényképesztem szűrő helyére.
Ok, műanyag. Akkor nincs másik. Van valami kis légbigyó fent, szép íves, milyen már, még itt is dizájnkodnak? Megpróbáltam más szögből ne csillanjon.
...de..mi az ott oldalt, az a szürke?
Nagyít: nemáár, megkerült a leltárból hiányzó második filter, középkonzol felé helyezkedik el.
Kicibál, nyíl azon is előre mutat.
Új filterek, elsőt kicsit rá kellett beszélni a jóra, gyűrni nem akartam, így csak másodikra akarta azt amit én.
Összeszerelésben már csak a mágnestelen fej...amúgy csavar mágneses, vagy spiáter?
Nem egy komoly cucc, elgondolkoztam, hogy cserélni kellene emberi méretű fejjel rendelkezőre, de hát két napig semmi bolt, legyünk kész..hát kész.
Fontolgatom, kölyköt elkezdem tanítani autót szerelni, mégis csak pár súlycsportal pelyhebb...
Szóval igazából nem is nagyon nehéz pollenszűrőt cserélni. Tartottam tőle, de nem gáz.
- életkor: 580 nap
- tankolások száma: 92
- km óra állás: 75.342 km
- össz. menetidő: 1.019,18 óra (42,47 nap!)
- átlagsebesség: 74 km/ó
- tankolt üzemanyag: 4.523,13 liter, ebből 57,73 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 5,93 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 21,28 Ft/km
- átlagos napi futás: 129,90 km/nap
- mozgásban töltött idő: 7,32 %
Flexibilis cső csere , valamint klíma töltés történt
Km óra állás: 157000
Ha valaki átfedést vélt felfedezni az előző és ezen poszt között - jól látja... oka, hogy az eddigi metódustól - projektet követő tessék-lássék teszt + félig-meddig kiértékelés után máris újabb "ravatal" - eltérően ezúttal történelmileg úgy alakult, hogy a váltórudazat/padlószigetelés projekt tesztelése, kiértékelése egyszerre zajlott egy minden eddiginél komolyabb (tudom, hogy posztól-posztra ezt írom - de tényleg igaz! :-) túra előkészületeivel, melyek az utazás komolysága miatt effektíve szerelés jelleget öltöttek. És itt most nem egy terület projektjellegű rendbetétele zajlott, hanem afféle jó értelemben vett tűzoltómunka. Idő-és logikai rendben így azok a momentumok is szerepelhetnek mégegyszer, amelyek az előző projekt posztjában kiértékelés címén már le lettek írva...
Június első hete: elvileg kész a váltórudazat-padlószigetelés projekt....Tesztkör a városban...
:-)
-újszerű kapcsolási érzet a váltónál
-kifújás és egyéb zavaró hangok a régi leömlővel együtt a kukába mentek - helyette olyan jó hangja lett, hogy eszméletlen, szinte az ember gyomrában gurgulázik a boxer.... :-) Ehhez az is hozzájátszik, hogy a szigetelésnek köszönhetően a korábban csupasz lemez-membránként dübörgő padló is igencsak elcsendesült.
:-(
- maradt a jobb előli nyeszergés-csikorgás
- a tessék-lássék feleannyi csavarral rögzített műszeregység minden kisebb úthibán (ez Miskolcon max. 10 m) idegesítően nagyokat zökken*
*"Újabb érdekes adatok": a műszeregység nemcsak Miskolcon, de az M30-as autópályán, sőt: a Sajószentpéter-Edelény közötti vadonatúj (!!!), már csak felfestésre váró aszfalton is zörgött - és hogy hol nem?:- hát a hidasnémeti határ és a Kassa közötti, gyorsforgalmi úttal már régen kiváltott (az ugye megvan, hogy nálunk az ilyen mással helyettesített utakat effektíve "magára hagyják" karbantartásilag) "külföldi 3-ason" :-p
Később, kicsit országúton is meghajtva: a "dunakanyari" csilingelés 5.-ben elmúlt, a zajkomfort országúton is jelentősen javult - a tűzfal leszigetelésével abszolút elérhetőnek látszik a pályán beszélgetős/zenehallgatós állapot! Az viszont meglepett és elkeserített, hogy az országúton előszeretettel használt 3./4. fokozatban 3000 környékétől jelen van ugyanaz a jellegzetes, csak a váltókar továbbfeszítésével megszüntethető csilingelés ami korábban 5.- ben :-((((
Sajnos a remek motorhangnak korán örvendeztem, átmeneti, helyesebben egyfajta folyamatosan romló állapot egy állomásának bizonyult :-( Azaz nem hogy elhallgatott vagy halkult volna - épp ellenkezőleg: egy izmosabb városi gyorsítás után a lámpánál egyértelművé vált, hogy a korábban csak a koromnyomokból sejtve nem százas középső dob lyukadozása miatt volt először dögös, utána folyamatosan hangosabb , majd ekkor már állandósultan dörmögős az autó hangja :-( Kapott - ki tudja, hányadszor - "kipufogókrémet" - de nem használt.
NA DE A LÉNYEG:
ekkorra visszavonhatatlanná vált az az először vagány családi ötlet, hogy nyaraljunk Horvátországban, méghozzá Dalmáciában (~1000 km) és autóval természetesen...Sajnos a biztosítók tesznek rá, hogy milyen állapotban tartom a verdát - 15 éves kor felett csak OT-s veteránra lehet biztosítást kötni. (Számomra ez érthetetlen , egy 2001-ban gyártott, mondjuk francia autó elektronikája is tud vicceseket csinálni - nem beszélve a másik végletről, a bármilyen hiba esetén csak méregdrágán eredetivel javítható ugyanakkor nem feltétlenül üzembiztos veteránokról. -utóbbira remek példa a totalcaros Csikós Pontonja - "évszázad fényezése", minden eredeti, OT-rendszám - csak éppen a sarokig nem lehet vele elmenni - na arra van Assistance..:-p)
Vagyis nem maradt más választásunk, mint jól kib..szni a sok b..zi biztosítóval és megcsinálni a túrát gond és baj nélkül...
Ahogy írtam, az eredetileg a padlószigeteléshez tervezett kormányhelyreállítás végül a szerelő -nél/segítségével lett megoldva.
A kipufogós illetővel érdekes a sztori: miután olaszautó-fanként (volt/van egy V6-os Kappája és egy 1500-as "fürdőkád" Fiatja 1963-ból) hajlandó volt kb. 10 éve még az utolsókat rúgó, effektíve kukaérett leömlőmön pepecselni - gondoltam erre a történetre visszautalva/hivatkozva mutatkozok be hosszú idő után a telefonban. Valószínűleg azt hihette, hogy ha még ma is megvan az akkor már itt-ott szépen rozsdásodgató autó - akkor azóta biztos nem telt "jobbra" és most kipufogó címén jó eséllyel valami perforáltcsövet akarok vele fillérekért megcsináltatni :-p Mindenféle átlátszó kibúvók után erre rádöbbenve taktikát váltottam: őszintén elmondtam hogy én mit hiszek arról amit ő hisz rólam - és jól agyaltam, ezzel sikerült annyira eloszlatni a félelmét hogy legalább időpontot adott. Ott megjelenve kölcsönösen meglepődtünk - én azon, hogy még megvannak a régi autói ( bár semmit nem haladt velük egy évtized alatt) ő meg hogy az én autóm mennyire rendben van. Emeléskor is jól viselkedett (az autó! :-) majd a dob végére tekintve nagyvonalúan rám nézett: ennyi a gond? :-) Na,ebből gondolom sejthető, hogy az elvárt minimum 2000 km-es garancia mellett is 10 perc és 2000 Ft volt a mutatvány :-)
Amit terveztem még az út előtt:
-nyekergés kiderítése és orvoslása
-műszerfal minél alaposabb rendbetétele, legalább az óra-egység rögzítése - de akár a kilóméteróra megjavítása ; műszerfal mögötti hangszigetelés beépítése
-kormányburkolat felhelyezése
-rádió/zenelejátszó beépítése
-klíma vagy a szellőzés (ventillátor nem megy tavaly nyár óta) beépítése/rendbetétele
-általános motorikus ellenőrzés
-vezetőoldali szőnyeg rögzítése - anno elfelejtettem a padlókárpitba és a szőnyegbe belenyomatni az oldható patentet,emiatt feszt' csúszkál ; ajtógumi csere és baloldali küszöbtakaró elhelyezés
Folyt köv...
Külön köszönet:
Jaskó János autószerelő mester - kormánylehúzó-kölcsönadás és effektív kormánylevétel-helyreállítás
Rég ki akartam próbáli ezt a kocsit. Befizetem egy tesztvezetésre a Kakucs-ringen. Elég soká kaptam időpontot, jó előre kell foglalni. Volt egy meglepi amikor mentem. Aláirattak velem egy papirt, ha megsérül fizetnem kell a kárt. Azt mondták mivel versenypálya ezért nem érvényes rá a bizosítás. A pályára való bizosítás több millió ft. lenne, de akkor nem lehetne megfizetni a tesztvezetést. E miatt volt egy kis hezitálás, de bevállaltam. Azt kell mondjam brutál. Méltó a Godzilla névre. Nem a gyorsulás vagy a fék fogott meg hanem a tapadás. Azt hittem a 159 tapad jól de tévedtem. Brutális a kanyarsebessége és úttartása. Nyomtam neki, de egy 1mm se tudtam megcsúsztatni. Amerre fordítod arra megy. Még a 10 kör után se hittem el hogy be birtam vele venni, nagy sebességgel a szük kanyrokat. Egy másik dimenzió. Tapadásra kb. 3x tudja mint az Alfa. Remélem egyszer lesz egy ilyen kocsim.


Egyszer már fel lett ragasztva de sajnos elkezdett szépen lassan elválni megint a kasztniról a spoiler. Most megint sikerült fel ragasztani vártam vele egy napot had száradjon és utána csavaroztam fel az alját. Nálam ezért is nehéz ügy, mert ehhez az 56-hoz gyárilag nem volt spoiler így nincsenek patentok amik tartják. Utólagosan rakta rá a német egy piros autókról, mert a belsejét már nem fújták le színnel.
U.i.: A szélvédő ragasztó kinyomásához még a drágábbik OBI-s kinyomó sem alkalmas! Nehogy úgy járjon valaki mint én lásd a képeket hiába volt már forró a ragasztó is.





Hátra volt még az első hangszórók cseréje.Alapvetően pioneer szerettem.volna ide is.Ami biztos volt,hogy komponens szett lesz normális hangváltóval,és úgy veszem meg,hogy meghallgatom a hangját.Így netes vásárlás kilőve.Végigjártam pár hifist,és hipermarketet,de pioneerböl max 13 centis szett volt készleten.Aztán a fórumon javasolták,hogy hallgassam meg a ground zerot is.Nem annyira elterjedt,de állítólag jó.És bele is botlottam az egyik üzletben.Az eladó szerint van olyan jó mint az alpin(ebböl is volt egy szett ugyanebben az árban), az olcsóbb pioknál viszont jobb.Meghallgattam és megvettem.A beépítéssel volt némi gond, de az ember szereti bütykölni az alfáját.Szó szerint úgy kellett befaragni.De ma végre bekerült.Mellékesen lefóliáztam a hátsó lökös alját is.Így összeállt a gép a cityre.
javascript: delPic('1498890980-10503-blog.jpg');
javascript: delPic('1498891001-10503-blog.jpg');


3
524