Blog

Az ülésfűtés hiánya a sofőr oldalon, már megvételkor feltűnt, és sejtettem, hogy szétégett vagy elszakadt valahol a fűtőszál, bármennyire is magyarázta az eladó, hogy: működik-működik, csak nem fűt ez annyira. Ezt a hibát már jóval korábban szerettem volna kijavítani, de nem volt szívem lenyúzni és szétszedni a gyönyörű bőrülést. Az első telet még elviseltem nélküle (bár annyira nem is hideg a bőr, mint azt sokan képzelik), de most a hidegek közeledtével, neki akartam látni a hiba elhárításának. Illetve, ha van ilyen extra az autóba, akkor az működjön már!
Miután kiszedtem az ülést és az alsó ülésszivacsot, már könnyen hozzáfértem a meghibásodott alsó fűtőpárnához.

A probléma orvoslására három féle megoldás kínálkozott:

1. Gyári új fűtőpárna (1-2. kép) (51737177) beszerzése 27.000,-Ft-ért.
2. Utángyártott fűtőpárna beszerzése (20-25 ezer Ft-ért).
3. A rossz fűtőbetét javítása.

Mivel nem szeretek tékozolni, és szeretem a kihívásokat, a 3. megoldásra tettem voksomat. Figyelembe vettem a Cartársak jó és rossz tapasztalatait, az ülésfűtés javítással kapcsolatban. Továbbá 156er Cartársunk ülésfűtés javítással kapcsolatos blogja is sokat segített.

A fűtőpárna felépítése:

A fűtőpárna egyáltalán nem bonyolult felépítésű (3. kép). Ára ehhez képest indokolatlanul magas.

1. Párna.
2. Magas ellenállású vezeték.
3. Hőmérséklet jeladó.
4. Kábel.
5. Csatlakozó.
6. Védő matricázások.
7. Kétoldalú ragasztó.

A fűtőpárna javítása:

1. A fűtőpárna óvatos lefejtése (kétoldalú ragasztó) a szivacsról.
2. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

A meghibásodás okainak keresése, következtetések:

A szakadás, már a huzat leszedésekor láthatóvá vált (4-5. kép). Véleményem szerint a szakadás közvetlen okozója a szivacs árkában, keresztben futó üléshuzat feszítő vas.
Viszont, jól látható, hogy a fűtőpárnát nem a megfelelő helyre ragasztották a gyárban (6-8. kép), hanem előrébb és így a párnára ragasztott nyúlás gátló nem tudta megvédeni a fűtőszálat a drót okozta igénybevételtől.
További észrevétel, hogy a párna ragasztója összeszereléskor összeragadt és így került felhelyezésre (9. kép).
A javítás után kerülni kell az ülésre ható nagy-, és koncentrált terheléseket (pl.: beletérdelés), legfőképpen a huzatot feszítő drót környékén.

A fűtőpárna javítása:

1. A nyúlás gátló védőmatrica óvatos eltávolítása (10. kép).
2. A szakadás pontos detektálása.
3. A megmaradt szigetelés elvágása a szakadás helyén.
4. A vezeték cérnáktól való kiszabadítása a szakadástól mérve ~80-80 mm-re.
5. A szétégett kb. 15 mm-es részt kivágása.
6. A két vezetékvég blankolása 10-10 mm-re.
7. ~40 mm-es zsugorcső felhúzása a vezetékre.
8. A leblankolt rész forrasztóolajjal való bekenése.
9. A vezetékek összeforrasztása jó minőségű forrasztóanyaggal.
10. A zsugorcső ráhúzása a javított szakaszra.
11. A rövidült vezeték kisebb ívekben történő meghajlítása.
12. A vezeték hozzávarrása a párnához (11-12. kép).
13. Nyúlás gátló szalag visszaragasztása Loctite 595-el.
14. Kétoldalú szőnyegragasztó (pl.: 3M) felragasztása a párna széleire.
15. A vezeték szakadásmentességének ellenőrzése multiméterrel.

A fűtőpárna visszaszerelése:

1. A kétoldalú ragasztó lehúzása.
2. A párna szivacsra ragasztása, ügyelve arra, hogy védőmatrica az árokban középre és az árok legaljára kerüljön.
3. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

Nagyon bízom benne, hogy a javítás nem tiszavirág életű lesz, és több télen keresztül élvezhetem a langyos bőr nyújtotta kényeztetést.

UPDATE (2016.09.06.):

A fűtés élettartama tiszavirág életűnek bizonyult. Két használat után ismét tönkrement. 2013-ban ismét nekifutottam a javításnak. Sokat nem kellet keresnem a hibát. Ugyanott volt elszakadva.
A másodszori javátás annyiban tért el az elsőtől, hogy nem csupán összeforrasztottam a vékony nagy ellenállású vezetéket, hanem kivágtam az üléshuzat drótja alatt mindkét oldalon ~5 - 5cm-et, és ennek helyére sima 1,5 mm2-es sodrott rézvezetéket forrasztottam be. Így a drót alat levő vastagabb keresztmetszetű vezetékszakasz már nem tud elszakadni. Teljesítménycsökkenés nem érezhető.
Az ülésfűtés a negyedik szezonját kezdi meg alattam, így a technológia sikeresnek minősíthető.
Most már csak a javítás után rögtön elpukkanó jobb egyes ülés fűtését kéne megcsinálnom. :)

Laza kirándulás volt napirenden, a Forggensee környékén és a tavon. Hajókázással, városnézéssel és kabriózással

1-2. kép: A hajó és a tó. Maga a tó egy felduzzasztott tó, az 50-es években zárták le a víz útját. Több település is víz alá került. A tavon elektromos hajók járnak. A hajón sok képet állítottak ki az elöntésről.
3-6. kép: A gátrendszer és az erőmű. Miután hajóval oda-vissza megjártuk a tavat körbe is jártuk. Az erőmű sok műszaki, a tó meg sok egyéb látnivalóval szolgált.
7-9. kép: Lechfall a tavat tápláló folyó vízesése és kanyonja
10-12. kép: Füssen – városnézés. A képen látható bajor étteremben nagyon jót ettünk.

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-11-05

Szerkesztés alatt.

Addig is...


Alternatívák:
Dayco: Nekem úgy tűnik, hogy már nem olyan tartósak, mint a "156 időkben". (Lásd 159 topic...) A kép már az új verziót mutatja. A régebbi hasonlóan nézett ki, mint a régi Contitech.
Ruville=INA, lévén ugyanahoz a konszernhez tartoznak (Schäffler). Könnyen lehet, hogy a Dayco-tól származik.
A Corteco-t a BMW-sek cserélik szorgalmasan (Erhard írta).
Az Akron Warbinál 2 évet bírt. Kerülendő.
A Gates egy cartársnál rövid idő alatt széthullott.
Febi: Valószínüleg ez is Dayco.

Én hosszas mérlegelés után Continental VD1065 szíjtárcsát vettem. Ez már az "új verzió", eredetileg nem így nézett ki.
Kép 1.
Kép 2.
Kép 3.
Kép 4.


A csere menete:
...jól le van írva droberto cartárs blogjában.
Kieg.: Meghúzási nyomaték kb. 25Nm, a menetre ajánlott csavarrögzítő pasztát is tenni.



Szöveg és további képek jönnek.

>> Egyéb147Smz // Alfa 147 1.6 TS Distinctive // 2012-11-05

156500 km
Vettem egy garnitúra Fulda Kristal Montero 3 téligumit, 185/65R15 méretben.

 
>> SzervizRicsi 147 // Alfa 147 1.9 Jtd 16V // 2012-11-05

82500 km-nél Megtörtént a vezérlés és olaj csere, és az egyik izzító gyertyát is ki kellett cserélni, de ha már szét bontottuk egyúttal kapott új fagyállót és új ablaktörlő lapátokat előre hátra!

 

Az ülés kiszerelése után, következhetett az ülés szétszerelése.

Az ülés üléslapjának kiszerelése:

1. Az állító karok és tárcsák kupakjainak kipattintása (1. kép – piros nyíl) kis csavarhúzóval óvatosan, vigyázva a műanyagok épségére.
2. Az oldalsó műanyag burkolati elem torx fejű csavarjainak eltávolítása (1. kép – kék nyíl).
3. A magasság-, és billentő kar torx fejű csavarjainak kiszedése.
4. A karok levétele.
5. A támlabillentő tárcsa, rögzítő lemezének lehúzása (2. kép – lila nyíl) kis csavarhúzóval. (A 2. kép jobb oldalán látható a kíváncsiságból szétszedett tárcsa).
6. A tárcsa levétele.
7. Az oldalsó műanyag burkolati elem leszedése az ülésről (3. kép – sárga nyíl irányába húzni).
8. Ülés fűtés potméterének kiszedése a műanyag elemből. A kiszedéshez a potméter házán levő két db fület kell összenyomni (4. kép – narancssárga nyíl), majd kifele tolni a házat. Az összenyomással vigyázni kell, mert a műanyag fül igen könnyen eltörik (4. kép – zöld nyíl), az anyag minősége gyatra.
9. Ülés fűtés potméter stekkerének széthúzása (5. kép – fekete nyíl).
10. Bőr kárpit üléstesthez rögzítő műanyag profiljainak leszedése csavarhúzóval (6-7. kép – barna nyíl), elöl 3, oldalt 1-1 db.
11. Bőr kárpit hátsó gumislehúzóinak kiakasztása (8. kép – rózsaszín nyíl), 6 db.
12. Ülés lap rugóinak kiakasztása az ülés testről (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
13. Támla bőr kárpit feszítőjének kiakasztása az ülés lap rugóiról (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
14. Az alsó fűtőpárna stekkerének széthúzása.
15. Az alsó üléslap kivétele az üléstestből.
16. Az üléshuzat lefejtése előröl kezdve (10. kép).
17. Az ülés huzat szivacshoz rögzítő fém karikáinak levágása csípőfogóval (11. kép).
18. Az üléshuzat levétele a szivacsról.

Az ülés üléslapjának visszaszerelése:

Ha szétszereljük az ülést akkor érdemes a mozgató mechanizmusokat bezsírozni.

A visszaszerelés, a kiszereléssel fordított sorrendben történik. A huzatot jó minőségben autókárpit szerelő fogóval (pl.: Würth) lehet visszaszerelni (12. kép), de több Cartárs erős kábelkötegelővel oldotta meg a rögzítést.

>> Szervizdigo166 // Alfa 146 1.9 jtd // 2012-11-05

Az első fékcsöveket biztonsági okokból kicseréljük.Nem okozott nagy gondott az alkatrész beszerzése.
Természetesen ,Brembo féktárcsákhoz és Brembo fékbetéthez csak brembo fékcsövet "lehet " beszerelni.
Brembo első gumifékcső : 3200 ft,/db
Köszönet Topp Gergelynek és a Topp-cars rally team-nek

A mai napon elérkezett az idő, egy régi és bosszantó hiba orvoslására, a vezető oldali ülés fűtésének helyreállítására. Mivel az ülésfűtés párnája az ülés szivacsára van felhelyezve, ezért ehhez a mutatványhoz szükséges az ülés kiszerelése és a bőr üléshuzat leszedése. Jelen blogom, az ülés kiszerelését fogja leírni, képekkel illusztrálva.

A kiszerelés lépései:

Az első ülést végtelenül egyszerűen és gyorsan ki lehet szerelni, de a kiemeléshez érdemes egy segéderőt igénybe venni, mert az ülés alján levő éles fém alkatrészek – az ülés kiemelésekor - könnyen megsérthetik a kárpitelemeket!

1. Akkumulátorsaru levétele, a légzsák és az övfeszítő védelmének érdekében.
2. A kormány betolása, megemelése.
3. Fejtámasz kivétele.
4. Ülésmagasság, és ülésdőlés minimumra állítása.
5. Háttámla előre döntése.
6. Ülés előrehúzása.
7. Az ülést rögzítő 2 db torx fejű csavar kiszedése (1. kép – piros nyíl).
8. Alsó műanyag burkolati elem patentjének kiszedése patentkiszedővel (2. kép).
9. Alsó műanyag burkolati elem eltávolítása.
10. 2 db stekker biztosító műanyagjainak elhúzása (3. kép) (szürke hátra, kék előre), majd a stekkerek széthúzása (4. kép).
11. Kábelek ülésre feltekerése.
12. Biztonságöv alsó csavar műanyag burkolati elemének leszedése (5. kép). A műanyagot felfele kell húzni, majd az övről lehúzni.
13. Biztonságöv alsó torx fejű csavarjának kiszedése (6. kép).
14. Ülés hátratolása addig, míg az alsó és felső sínpár, fedésbe nem kerül. Így a legkönnyebb az ülést kiemelni.
15. Az ülés első kallantyúinak kiemelése, az ülés hátuljának megemelésével (előre billentésével), majd az ülés hátra-felfele mozdításával.
16. Az ülés ÓVATOS kiemelése az első ajtón. Először meg kell emelni, majd 90°-al balra elforgatva ki lehet vele fordulni.
17. Az ülés elhelyezése egy megfelelő helyre (7. kép).

A vissza szerelés lépései:

Az ülés visszaszerelése a kiszereléssel fordított sorrendben történik.
Az ülést tartó csavarok visszarakásakor menetrögzítő használata javasolt (Loctite 243 - 2.000,-Ft).

A kiszerelt ülés helyén (8-9. kép), történő porszívózáskor rengeteg pénzt és apróságot találtam a stekkerek alá becsúszva.

>> SzervizJampi // Alfa 156 1.6 TS // 2012-11-05

ma lecseréltettem a gumikat télire, és a szeptemberben vásárolt 164-es alufelnikre, sajnos a gyári csavarméret nem volt jó, ezért kellett venni 20 db új csavart. Egy két futómű gond előjött ezért jövő héten valószínű nagyszervíz.

>> Egyébfisch // Alfa 147 1.6 TS // 2012-11-05

Hétvégén feldobtam a téli kerekeket + lecseréltem a hűtőfolyadékot. Konklúzió: ezekkel a gumikkal már nem kéne végigtolni ezt a telet. Ezzel csak az a baj, hogy a kuplungcsere is aktuális lenne már. Megjött a hidegebb idő és a kinyomócsapágy hangosan sír indítás után. Ha bemelegszik OK, de addig tök égő... :S Idővel meglátjuk, hogy mire futja majd... (KM: 188 000)