Blog
2018.12.08-16
(Valamikor ki kell venni a maradék szabadságot)
- Kapott 4 darab jó állapotú Speedline R14-es soklyukas alufelnit, és új Hankook téligumikat. Pont a hóesés előtt az utolsó pillanatban, de időzíteni tudni kell :D
Egy kolléga megjegyezte, hogy sikerült egy olyan alufelnit találni ami pontosan úgy néz ki mint ha dísztárcsa lenne rajta.
- A jobboldali féltengely a gumiharangjából csapja a zsírt a kerékjáratba (most tűnt fel). A gumiharang vatta új, de valaki a múltban1 lyukkal arrébb rakta a rögzítő szalagon a ricnit, és jóhogy nem tudta szorosra húzni. Nyomtam fecskendővel valamennyi zsírt vissza, és felraktam helyesen a bilincset. (eztisnekemkellcsinálni?)
- Esőben feltűnt hogy befolyik a víz a csomagtartóba. Rosszul voltak berakva a hátsó lámpák, a tömítő kéderekben nem bízok, kapott pluszban egy vékony réteg szilikonos tömítőpasztát, kiderül hogy válik be. Továbbá kapott tömítést a lökhárító csavarja, meg még 1-2 patent meg csavar ahol képes befolyni.
- Kicseréltem a 2 hátsó kerékcsapágyat. Most Flennor került bele, SKF-nek jobban örültem volna, de amilyen jól megszerveztem az alkatrész beszerzést, most csak ez volt. Majd kiderül hogy válik be. Síri csönd van azóta a járműben hátul, csak a motorhangot hallani
- Hátsó fék csapokat megkentem mert be voltak állva nem mozogtak a nyergek, érezhetően jobban fog a fék. Az első féknél nem volt ilyen baj.
- A kérdéses szivárgó hűtővíz csövet kicseréltem 28mm-es belső átmérőjű hűtővíz tömlőre (viszonylag vékony a fala). A csonkokat letakarítottam a rajta lévő só meg egyéb lerakódásoktól. Minden jó, megyek 1 kört, felszárad minden, leállítom, de reggel mindenhol áll a víz. Szedhetem szét megint.
- Kicseréltem szilikon hűtővíz csőre, az ABA bilincseket lehúztam 5Nm nyomatékra, mentem vele megint 1 kört, most jónak néz ki, de egy pár napot adni kell neki hogy mit gondol. Mi lehet olyan bonyolult egy 30 centis cső + 2db bilincsen?
Egész jó szintidő alatt kapom le a szívócsövet meg minden hozzátartozó csavart, rögzítést, gázrudazatot, annyit sikerült gyakorolni most.
- A termosztátot is kicseréltem, most már jól viselkedik.
- További teendők:
* Rádiót kihúzva a helyéről, pár csepp hűtőfolyadék, hurrá szedhetem szét a fűtését, vajon mi lehet a hiba?
* Rá kell nézni a MAF szenzor jelére oszcilloszkóppal, mert elég gyanús hogy ez lehet az oka egy pár jelenségre (3500-tól nem úgy húz, alapjárat fura, hidegindításkor tartani kell a gázt 1500-on egy ideig, vagy esetleg fenn marad az alapjárat.)

2018.11.17.
A kocsiban még mindig állatira büdös van.
Bejött a hideg, mint ha érdekesen kezdene működni a termosztát, nehezebben melegszik az autó, majd megállapítottam hogy egy kicsit átereszthet a termosztát alapból, mert langyosodik a hűtőre menő cső már elég korán.
Persze jött a szörnyülködés hogy sehol sincs már termosztát. Lecsaptam Ebay-en olaszból egy BEHR-re, majd pár nap után FB csoporton keresztül is szembejött egy darab, arra is lecsaptam, jó lesz ez még jobb napokra (meg mire megérkezik olaszból a posta...)
2018.11.27.
Reggel induláskor feltűnik hogy dől a gőz a motortérből. Sok zseblámpázás után valószínűsítem, hogy a 2-4 henger hűtővízcsonkjánál ereszt.
(Szerintem lehetne még mondjuk a blokk és hengerfej, illetve a szívócsonk és hengerfej tömítése is kifelé TALÁN, de bízok benne hogy nem ez a szitu)
Valaki előttem kicserélte a csövet valami durván nagy átmérőjűre és ráhúzta a vékony kis csonkra. Óvatosan ráhúztam egy picit, és akkor látszólag elmúlt.
De nagyon trükkös dolog ez, melegen minden jó, majd leállítva, teljesen kihűlve kezd ereszteni, tehát reggel találod így ha ereszt. Aztán elindulsz, és néz az utca népe hogy az a szerencsétlen a füstölő/gőzölgő öreg olasz járgányával vonszolja magát a forgalomban...
- Légszűrő lecserélve
- Olaj lecserélve végre, Selenia 20k for Alfa Romeo
Érdekes jelenség, pályán lepadlózva egyszer lent maradt a gázpedál. Volt meglepődés, de könnyen vissza lehetett piszkálni, Ezt eljátszotta utána rögtön még egyszer, azóta sose. Összes rugó a helyén, rudazat szabadon mozog, csapágy nem szorul, rejtély.
Lehet a pedálnál volt valami ahol a bowden csatlakozik hozzá, oda még nem néztem be. Mondjuk szerintem még mindig nincsen meg az összes ló, szóval olyan vészesen nem gyorsult 130-ról.
2018.11.02-04
Kaptam hozzáférést egy aknához ismerősnél pár napra, ahol játszhattam alvázvédőset, ha én csinálom magamnak.
Mivel nagyrészt nem garázsban áll nálam , emiatt úgy gondoltam a túlélési esélyein javítani lehetne így.
Kicsit hirtelen jött az egész lehetőség, ezért gyorsan kellett utánanézni mindennek, de még épp száraz idő volt és meg kellett csinálni.
Alapból keresni kellett a kocsin bármilyen rozsdát. Az emelési pontokon kellet egy picit csiszolgatni, rozsdátlanítani, alapozni. A pótkerék helyén lévő dugónál volt felületi rozsda, tisztítottam alapoztam, a dugó rendesen meg volt rozsdásodva, egy ideig fürdött a rozsdamaróban.
A küszöbökbe endoszkópos kamerával benézve, minden szép állapotban volt, Ami folt volt belül az szerintem csak a gyári alvázvédelem beszóródva.
A küszöbök, illetve bármilyen rés, víz kivezető, a motor bölcső belseje, hátsó futómű rögzítő hossztartók Vaber Protex viaszos üregvédőt kaptak.
A belső küszöbök, a kerekeknél lévő dugókon keresztül kaptak viaszos kezelést.
Az alja csak sima bitumen alapú alvázvédőt kapott. (sajnos?), kicsit zsiguli feeling. Az eredeti felületkezelés ránézésre hibátlan volt, csak kapott most egy extra réteget. Talán tovább húzza a kasztni mint a motor :D
Egy ideig ilyet még egyszer nem akarok csinálni. Amennyit el lehet molyolni a maszkolgatással meg minden...
A szag az brutális, ami a kocsiban van, szellőztetéssel éppen túl lehet élni.



2018.10.8-11
Menjünk szabira, hogy alaposabban körbenézzem végre.
Persze ezalatt a pár nap alatt tisztázódott bennem, hogy mennyire körülményes szerelni és hozzáférni bizonyos dolgokhoz. Az se semmi, hogy mennyire "rendezett" képet mutat a rengeteg cső meg basz, meg hogy mindent konzolokkal meg vasakkal csavaroztak az ősi alap boxer blokkhoz amit azóta utólag feltaláltak.
- Kevés a lóerő (továbbra is megoldásra vár), le ástam a vezérmű szíjakig (hogy ez mennyi idő volt....) hogy megnézzem, hogy minden jelen-van-e. Igen. A szíjak (powergrip) és görgők eléggé újnak látszódnak, a vízpumpa is mostanában lehetett cserélve, most inkább picit kockáztatva benne hagyom ahogy van, majd 1 év múlva visszatérünk rá.
- Közben kiderült hogy ereszt a kuplung fő és munkahenger. Kicseréltem őket, Delphi főhengert kapott, a munkahengert felújítottam (Autofren Seinsa D-3155).
- Sikeresen kizártam magam a motortérből, de végül a lökhárító levétele után alulról kampóval ki lehetett nyitni.
- A 2 hengersor közötti rudazaton állítottam hogy legalább egyszerre nyissanak a pillangószelepek, mert igen nagy különbség volt közöttük, biztosan rosszul álltak.
- A gázpedál határoló csavarját beljebb tekertem, mert csak 3/4-ig nyitottak a torkok (wtf?)
- Szinkronizálni kell, de eresztenek a vákumcsonkok O gyűrűi, ezért ez elmaradt (elvileg 4x1.75 a méretük)
2018.10.21
- Stabilizátor és lengőkar összekötő kis szilentek cserélve, 2x3200Ft. 1 fajta kopogással kevesebb jön elölről.
- Gyertyák kicserélve, 4x új NGK PFR6B platinum gyertya, ~3300Ft darabja.
Bosch FR78 Super 4, négyelektródás volt benne, hogy jobb vagy rosszabb az előírtnál, nem tudom, de kapott NGK-t. Változást nem hozott.
- A szívócsövön lévő rezonátor doboz szét volt nyílva, a műanyag hegesztős drágábban csinálta volna meg mint egy használtat keresni. Kapott egy bontottat. Nem tudom mennyit jelent, hogy ez ott van vagy nincs, biztos fékpadon kimutatható. Lefestettem a rezó konzolját, mert egy kicsit rozsdás volt.




Amikor megvettem elkezdtem írogatni egy doksit, hogy az legyen a "szervízkönyve" vagy mi, ez a blog annak a kivonata lesz ha jól vezetem. (Most így utólag 2018. decemberben elkezdtem ide felpakolgatni)
Annyit kell rólam tudni, hogy nem az autószerelés a szakmám (villamosmérnök vagyok), de szeretek autó/jármű szereléssel molyolni, tanulni belőle, (néha a saját káromon:) ). Gyakorlatilag egy kicsit hobbi projektnek vettem az autót, de olyat kerestem ami érdekes megfizethető, meg vállalható állapotban van. A legfőbb szempontom az volt, hogy ne rohadjon, minden más javítható.
Tizenéves koromban ültem egy boxer 146-ban kb 15 percig, de akkor nagyon megfogott a kinézete és hangja. Persze, hogy akkor elhatároztam hogy nekem kell ilyen egyszer. Az utóbbi időben nézegettem aktívan 145/146-ot, de a kritérium az volt, hogy ne legyen szétrohadva, ne legyen lelakva, vállalhatóan nézzen ki, és akkor már legyen 1.7 IE 16V.
Feltűnt HaHun, én meg elhoztam, túl sok racionális érvvel nem foglalkoztam.
Megvéve 2018 aug 30. 133799km-rel. Vételár 500eFt, remélem megéri az árát hosszú távon, alkudás nem az erősségem, de egy picit sikerült csak. Állítólag alig használták, garázsban állt. “Fanatikusoknak, gyűjtőknek ajánlom, napi használatra annyira nem mert ritka” Ebből a fanatizmus megvan, ha nem is napi szinten, de azért jó lenne használgatni, mégis azért vettem. (Azóta kiderült hogy alkudhattam volna erősebben)
Rohadás nincs, ez jó, tegyük fel ennyit megért hogy ne kelljen hegesztgetéssel szórakozni. Csodát nem várok, arra felkészültem lelkileg.
A gumik vállalhatatlanul öregek, de szép felnin vannak. DOT alapján 2003-masok, annyira “újak” hogy még a színes csíkok is ott vannak a gumin még. Egyébként repedtek, kemények.
Hazafele az injektor lámpa világított, fékfolyadékszintre is panaszkodott. Multiecuscan-es méregetés és net olvasgatás alapján döglött volt a lambda szonda (ennek az árát sikerült lealkudni, mert ez a hiba ismert volt)
Kezdeti javítgatások
2018. Szept eleje:
- A váltó bovdenek szorultak, át kellett mosni / megkenni őket, alul a csuklókat is megkentem gyakorlatilag vezethetetlen volt az autó, egy vergődés volt mire hazaértem vele.
- Lambda szonda teljesen halott volt, csere DENSO DOX-1545, 28000huf +6500Ft szervíz bérlés (szereld magad műhely) Ezután javult a fogyasztás és nem büdös, nem rángat azóta.
- Hangszóró vezetékek újra krimpelve, a hangszóró szélek porladnak sajnos, majd cserélni kell őket, de egyelőre vissza kötöttem, csak szóljon valami. Egyébként még így is teljesen vállalható hangja van, ha nincs bömböltetve. Valaki előttem nem gyári hangszórókat rakott bele, eladásra belerakta vissza a régi szakadtakat.
- MAF szenzor megfújkálva takarítva.
2018.09.19
Tutela W90M-DA GL5 váltóolaj, 2.4 liter, + castrol DOT4 fékfolyadék ~8500 Ft
Műhelybérlés, 3250Ft (szereld magad műhely)
Otthon fékfolyadék lecserélve
Mivel a gyári tompított Osram Nightbreaker Laserrel is katasztrófálisan gyenge próbára teszem a sokak által dicsért ledes izzókat. Bálint András cartárstól ismét.

Reggelre leesett 5 centi hó. Kingám indult vásárolni. Ugyanaz a kérdés járt az én fejemben is. Ezt kérdezte :'melyikkel menjek?'
A fekete kulcsot vitte el. Persze jó szöveg, hogy azért mert a 159-ben van abs, vdc, blablabla. Sajnáltuk összepocsolni a csillivilli öreg vasat XD


Testvérem vett az autójába a "Spuri" nevű állítólagos csodaszerből. Mindegyik autójába töltött (Alfa 156 2.0 TS, Lancia Phedra 2.2 HDI) és nagyon dícsérte. Nehezen akartam elhinni és eddig úgy gondoltam, hogy ezek a dolgok csak a pénztárcán könnyítenek és semmi pozitív, észrevehető hatása nincs az autóra.
Kipróbáltam én is... és ezen termék esetében meg kell változtatnom a véleményem. Kb. 50 km után kezdtem valami változást érezni az autón. Csendesebb, egyenletesebb lett a motor járása (megjegyzem, hogy eddig sem volt hangos az autó). Sokkal dinamikusabban gyorsul, észrevehetően sokkal jobban megy.
