Blog
Ma Kristyon barátommal megcsináltuk az ülésfűtést ami már a megvétel óta nem működött (5 éve lassan) nála is a 147-ben nem működött de aztán szerencsére meg tudta javítani ,ahogy nálam is.A vezetőoldalon volt kábel szakadás és egy kis szigetelés sérülés.Lásd a képeken. Az anyós oldalon pedig csak kontakt hiba volt. így most mindkét oldalon tökéletesen működi a gyári ülésfűtés, amivel jóval konfortosabb érzés utazni ezekbe a hideg időkben.








Téligumira csere
TS850 Conti(DOT:)205/55 R16
Hú, de furcsán állnak a téli gumik főleg R16-os és ezeken felniken a kocsin.GT felnik után pléne

247000 km
Olajcsere
Új szelepfedél tömítés
Ajtókilincs zsanér csere
Új akkumulátor
Legközelebb esedékes:
Olajcsere
Első-hátsó féktárcsák és betétek
Vezérlés
Szokásos, olaj, szűrők. Plusz kipufogó dob csere, mert szétesett.
Az ősz beköszöntével a minden évben visszatérő sárga-barna falevelek, a ködös hideg reggelek mellé visszatértek a nyikorgó teleszkópok, párásodó szélvédők, akaratos váltókarok.
Ezt az időszakot Bella sem úszta meg. Egy ideje már aggasztóan mászott az úton a "kicsike". Csapokra gyanakodtam, vagy stabrúdra, mivel az egyik lassan két éve, a másik meg eddig nálam nem volt cserélve. nem haboztam és fel is hívtam Turpit, hogy ezt mihamarabb orvosolni kellene, mert már elég félelmetes a közlekedés a kocsival. Elpanaszoltam a gondom bajom, majd közölte velem, hogy márpedig ez egy haldokló teleszkóp lesz, amit párban kell ugyebár cserélni. Mellé társultak az egy ideje nem működő ködlámpák (egy laza égő csere megoldotta a hibát), illetve megelőzésképpen egy kézifék bowden.
Mindezen felsoroltak cseréje egy nap alatt meg is történt, így másnap mehettem is a kocsiért.
Most már biztonságosan és gyorsan is lehet szelni a kanyarokat, sőt! már ködlámpával is tudok villantani ;)
Tényleg? Miért halt meg? Az eddigi ismereteim alapján csak sejtéseim vannak. Ha valaki tud a kérdés végleges megoldásában szóljon.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part I.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part II. - Hajtókar
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part III. - Hengerfej le
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IV. - Hengerfej leszedve
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part V. - Hengerfej, szelepek
2020.10.14. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VI. - Dugattyúk
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VII. - Törött dugattyú
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VIII. - Olajzócső
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IX. - Gyűrűk
2020.11.17. Motorbontás (gyakorló motor) - Part X. - Főtengelycsapágy
Amit a motor előéletéről tudok:
A motorban kb. 275ezer km volt, olajfogyasztás 3000km/1 liter
Kb. 50 ezer km-el ezelőtt kapott új gyűrűket és hajtókar csapágyat. A csere után az olajfogyasztás nem változott.
Selenia Racing volt benne, szinte mindig, egyszer volt benne Liqui Mollyt.
15 ezrenként volt olajcsere, aztán hobbiautó lett és már nem érte el a 15ezret a futást évente.
A tavaszi ébresztésnél kb. 2 éves volt benne az olaj, km-ben még messze volt a 15 ezer.
A bemelegedés után pörgetve egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón.
Amikor le lett engedve az olaj kb. 1 liter víz is kijött.
Szétszedés utáni tények:
- víz volt az olajban, valószínűleg az egyes henger repedésén át jött be a víz,
- az egyes hengerben túlmelegedett és elolvadt a hajtókarcsapágy, elszíneződés mid a főtengelyen, mind a hajtókaron jól látható,
- az első főtengelycsapágy tele kosszal, elkopott a csapágyfém, darabokban válik le a hordozóról,
- összetörött a dugattyú, leszakadt az alja, a csapszeg a karterban volt,
- a hajtókar alja eltört, a csapágynak csak a nyomai vannak meg,
- a többi hajtókarban a csapágy vastagsága rendben van, úgyhogy nem beszélhetünk csapágykopásról,
- az összetört dugattyú egy darabja a 2-es henger szívószelepe alá volt szorulva (valahogy a szívószelepen keresztül elhagyta az egyes hengert és a kettes beszippantotta)
- a főtengelyt nagyon nehezen lehet forgatni, mert a sérült első főtengelycsapágy blokkolja,
- a motorban elég sok olajsár található.
Mi történt?
A nyomok alapján megszűnt az egyes henger hajtókarcsapágyának kenése, a motormelegítés során túlmelegedett a csapágy és beállt. Elgörbült, leszakadt a hajtókar, szétszabta a dugattyút, elrepesztette a hengert és kiütötte a blokk oldalát.
A kérdés az, hogy mitől szűnt meg a kenés?
A dolgok jelenlegi állása szerint két dologra tudok gondolni,
- Az olajsár – ami a téli állás alatt leülepedett – eldugította a főtengely olajozó furatát és a hajtókarcsapágy nem kapott olajat. A főtengely csapágya még kapott valamennyit így az „csak” elkopott.
- A főtengely első nyugvócsapágya elkopott és az abból leváló darab tömítette el az olaj útját a hajtókar felé.












Megvizsgáltam a főtengely csapágyazását.
Először a 3-4 henger közti (1. kép), ami teljesen rendben lévőnek tűnik.
Aztán a legelső, ahonnan az első henger hajtórúd csapágyazása kapja az olajat.
Nagyon csúnya a helyzet. Az egész koszos, de lehet hogy ez az odaégett olajjal függ össze, a főtengelyen keresztül kaphatott a melegből rendesen.
A csapágyfém mintha elkopott volna, vékony darabokban leválva.
A első hengerhez menő főtengely olajcsatorna nincs eltömődve.
A csapágyat kiszedve a főtengely könnyen forgathatóvá vált, korábban a 1/2-es krova hajtószárral se tudtam átfordítani.
Ki kellene szedni a másik oldalit is, hogy megnézzem az is kapott-e a melegből. Az hogy most már könnyen forog több csapágy nem lehet kakukk.











A ködszitálós reggeleken az eredeti törlő lapátok már nagyon nem működtek. Érdekes, hogy teljesen épek a lapátok, puhák a gumi élek, viszont eldeformálódtak a sok egyhelyben fekvésben. Jó régóta semmire nem használták őket. Az már biztos, hogy telet nálunk lát először az autó- már ha el nem marad idén is - de kezd gyanús lenni, hogy az esővel is mi ismertettük össze.
Mára hozták meg nekem az SWF ablaktörlőket, amit rendeltem. Veszettül drága, de...
A zöld TD-nél a gumit kellett cserélgetni a karban, nem szerettem gyakran csinálni. Így kitapasztaltam, hogy melyik márka ami tényleg jó. És az SWF annak bizonyult, több szezonon keresztül hibátlanul, hangtalanul törölt. Így legyen most is.



Nyári le, téli fel. Gumik leápolva, autó lemosva.
Az első nyomtávokat fel kellett használnom a GTV-hez, igy kicsit bénán néz ki az első tengely, de majd szerzek előre egy szett 15mm-es (20mm is szóba jöhet) nyomtávot. Csak aluminium érdekel...
Ha valakinek lenne csavarokkal, meg is kereshet vele.
Update: Vásároltam.
Viszont a 147 Q2 felni, ami amúgy keskeny, 7" ET40.5, felmegy a nagyfékre. :) Talán ez az egyetlen 7" széles felni ,ami elfér.




