Blog
Már 1-2 hét használat után feltűnt egy csendes kattanó hang leállításkor. Első körben a motortartó bakokra gyanakodtam, de ezt egy szemrevételezés után és a tény miatt, hogy csak felengedett kuplunggal hallható, elvetettem, és a hajtáslánc került középpontba. Rengeteg riogató cikk átolvasása után a kettőstömegű lendkerékről, rövidesen meghoztam a döntést, miszerint ki kell cserélni a rettegett kettőstömegűt és mivel nem illik új lendkerékre használt kuplungot tenni, ezért a kuplungszettet is cserélni kell.
Elsőként a kerekeket és a féltengelyanyákat kellett lelazítani, majd lehetett emelni az autó elejét és felbakolni.
A szerelés fő lépései:
1. Bölcső leszerelés:
kerekek le, fékek+tárcsavédő lemezek le, kormányösszekötők lekötése, talpas lekötése, lengéscsillapító alsó konzol lekötése a lengőkarról, stabilizátorrúd végeinek lekötése. Váltóolaj leeresztése, féltengely végek kihúzása a kerékagyakból, jobboldali féltengely segédcsapágy lemezének leszerelése, féltengelyek kihúzása a váltóból. Alsó motor és váltótartó bakok lekötése, kormánymű leszerelése. A hűtők felkötése a felső zárhídhoz, bölcső alábakolása emelőkkel. Bölcső csavarok kicsavarása, bölcső leengedése.
2. Váltó leszerelése:
Motor felkötése a váltó felőli végén, akksi, akksitartó stb. kiszerelése. Önindító kiszerelése, váltórudazat (bowdenek) kipattintása, kuplungmunkahenger, hátramenet jeladó lekötése, felső váltótartó bak lekötése. Motor-váltó csavarok kicsavarása, váltó lehúzása.
3. Kuplung, lendkerék leszerelés
Itt jött a meglepetés, a lendkereket egyáltalán nem mondanám rossznak, sőt alig van nagyobb holtjátéka az újnál, itt már kezdtem kételkedni hogy látható eredménye lesz a szervíznek. Egyedüli csereérett alkatrész a kuplung kinyomócsapágy volt, ami már elég fémes hangon csörgött, vicces az egészben, hogy beszerelve egyáltalán nem volt hangja.
4. Cserélve lett a főtengely szimmering is, mivel már könnyezett a régi. Corteco márkájút kapott.
Lendkerékből és kuplungszettből LUK-ot választottam, de én is, mint sokan mások valeo-t kaptam LUK-os dobozban, amin volt egy matrica a LUK cikkszámokkal. Egyébként nem izgatott túlságosan, mivel a bennelévő gyári is Valeo volt és remek állapotú, így nem igen lesz baj a minőségével.
Az összeszerelés fordított sorrendben történt. Természetesen az e-learn-ben megadott nyomatékokkal lettek lehúzva a csavarok. Pár apróság is cserélve lett, amit ilyenkor illik, pl váltóolaj (Tutela) stb.
Az egész balhé alkatrészárban kb. 240000 Ft-ba fájt. Sajnos sok tapasztalható eredménye nincs, talán a kuplung kicsivel könnyebb, finomabb lett:(
Megmaradt a finom kattanás leállításkor, valószínűleg a hajtáslánc további részein kell keresni a problémát. Öröm az ürömben, hogy nem találtam semmi elborzasztót, tehát a km óra állásának megfelelő állapotban van az autó.
Ugyanitt használt kettőstömegű és kuplung eladó :)




Hosszas keresgélés, több országos körút után sikerült rábukkani az autóra. Azt kell mondjam, hogy ez volt a hirdetettek között az egyetlen épkézláb példány, amin látszódott hogy gondos gazdája volt. A rengeteg elhanyagolt példány láttán rájöttem, hogy ez a típus sajnos nem tolerálja annyira a törődés hiányát, mint a német konkurens típusok.
Az autót ~183000 km-el vettem át. Már a hazaúton lenyűgözött a komfort és a sportosság összhangja, a futómű stabil akár egy versenyautó, mégsem megy a komfort rovására.
A régi téli gumikban 31.770 km volt. Ránézésre nem kívántam velük többet menni, így ma új Nokian WR-ek kerültek a helyükre.
A nyáriak 31.905 km-nél tartanak, a német autópálya erősen megviselte őket. Hogy visszakerülnek-e, az majd tavasszal eldől.
94.070 km



Lecseréltem a nyári gumikat, egy max 2 szezont meg elmennek, a teli viszont már csak idén, jövőre kap újat
Km:144.150
Első Alfacity a GTV-vel. Nagyon jól éreztük magunkat. Szerintem a helyszín telitalálat. Jövőre ismét érkezünk. :-) :-)












Történt ,hogy munkából hazafele furcsa hangokat halottam a hátsó kipufogó dob környékéről ,amint beálltam parkolóba megnéztem mi lehet a hiba hátsó dob a csonknál kettő volt törve ezért volt olyan hangja.Rendeltem hát a Paragitól típus azonos dobot.Aztán egyik nap leszedtem a régit felraktam az újat természetesen új bilincsel illetve új bakokkal.
Km állás:212500km
Felkerült a téli szett is az autóra, idén kapott új gumit, Hankook lett a választott.
235/45r18-as méretben.
Kapott egy tetőboxot is, egy jól kinéző Aguri keresztrúd párral együtt.
Lehet pakolni...... :)




Kuplung csúszással kezdődött. Furcsa érzés, amikor 8000Km van a teljesen új kuplungba, és elkezd csúszni. A szerelő szerint a váltó olaj belecsurgott "valahogy" a kuplungba. Mint kiderült, a nyeles tengely szimmering a hibás... A nyeles tengelyen rozsa nyomok, a szimmering alatti részen. ott szépen átszivárgott az olaj a kuplungba, és ez az olaj tette a dolgát...
Ez egy használt, bontott váltó volt. 1 éve került beszerelésre az autóba, de most jött elő a hiba... Eddig ahány helyen érdeklődtem, mindenütt eltérő válaszokat, okokat sorakoztattak fel. Volt,aki a szerelőt hibáztatta, volt aki szerint ez Pech....
A lényeg, hogy most kell egy új kuplung szett, kettős tömegű lendkerék, és egy új váltó... ami nem esik most jól, mivel pont egy éve ugyan ezt végigjátszottam...
.Most indul a vadászat...
kb. 1 hónapja ismét olajfoltot hagyott maga alatt az autó. Norbit látogattam meg, és az aknán alánéztünk. Az olajhűtő és a blokk közötti olajcső volt ismét nagyon gyanús. Beszereztem egy bontottat, és elvittem Székesfehérvárra a Hidraszerhez felújításra.
Mindemellett okt. 26-ra be volt tervezve az alsó lengőkarok cseréje Csörgőéknél.
A lengőkarokat (TRW) és a külső féltengely gumiharangokat ki is cserélte a Mester. A bilincsekkel volt némi szopás, mert a mellékelt cuccokkal nem lehetett összerakni, univerzális került rá. (egy böszme kábelkötegelőt volt a jobboson, ezért kijött a zsír alóla.) Sajna szétszedéskor kiderült, hogy a jobb felső lengő is oda van, a balos pedig nem teljesen oda passzolóra lett kicserélve pár éve. Alapvetően nincs vele gond, de más a kúpja. Kétféle lengőkarral szerelték a 159-et.
Sokat nézegettük mi lehet az olajfolyás oka és a csövek letakarítás után már nem voltak annyira gyanúsak, viszont az olaj-termosztát háza igen. Onnan egyértelműen jött olaj. Kapott új tömítést, és a tesztkör után nem látszott szivárgás. Hamarosan kiderül, hogy megoldódott-e, vagy tovább kell keresni az okot. Ha sikerült megoldani, akkor a hátsó motortartó bak is cserés lesz, mert azon folyt keresztül az olaj. Ez már meg van rendelve.
A lengőkarok még gyáriak voltak 205e km-nél (TI futóművel, nagy kerekekkel.)
Szóval pár héten belül lesz ismét egy utam Várpalotára, és kicseréljük a felső lengőket és motortartó bakot, ezek után pedig jöhet egy futómű beállítás.
A felújított olajcsöveket elraktam tartalékba, egyelőre nem indokolt a cseréjük. (Nincs is beleszámítva a költségekbe.)




