Blog

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-08-14

Kipufogó foltozás után sem tetszett az autó hangja. Ahogy halkítom vissza, megszokom, majd ismét jelez a fülem, hogy ez így még mindig nem jó. Harákol a motor, alapjáraton kicsit csattog. És 2100-as fordulaton tartva remeg és pulzál a kipufogó is.
Eddig próbáltam az ilyesmit a lendkerékre fogni, de azt a csatát már megvívtam, nem az lesz az eredendő ok. Kibékülve nem vagyok vele, de az talán majd egyszer egy külön játék lesz :-)

Szóval elkértem Józsibától a résolaj mérő szettjét, és kezdtem az alapoknál, résolajmérés hidegen 2perc alapjáraton.
Az értékek:

1. 12ml
2. 8ml
3. 20ml
4. 15ml

Visszanézve a gyári porlasztóim ÉRTÉKEIT a szórás nagyon nagy.

Nincs igazából tiszta kép arról, hogy a résolaj CR dízelnél mit is jelent, hát én végiggondoltam kicsit. A CR dízelnél precízen szabályozott az üzemanyag mennyisége, vagyis az injektor nyitvatartási idejétől függően meghatározott mm3-nyi mennyiséget fecskendez be.

A résolaj mi is? Oldalról betáplálunk adott nyomáson üzemanyagot. Ez a nyomás egyben ZÁRVA tartja a porlasztót.
Elektromos impulzus felemel egy mágnesszelepet ami nem mechanikusan, hanem hidraulikus kapcsolattal felemeli a tűt.

1. A nyitás ideje elektronikusan meghatározott, feltételezzük hogy minden porlasztónál azonos.
2. Ugyanakkor a betáplálási nyomás is azonos.

A felemelkedő tű mellett a nyomás hatására 5 kis lyukon kiáramlik a gázolaj.

A lyuk mérete és a tű melletti hézag határozzák meg, hogy adott nyomáson mennyi bír kijutni, illetve mennyi az ami a tű mellett talál utat. Amerre a nyomásesés nagyobb, arra megy több gázolaj. Ha a közepén lyukas slag végét befogom, a közepén spriccol a víz alapon :-)

1. Ha a lyuk beszűkül, több gázolaj jut vissza. Több résolaj lesz, viszont a csúcsnál a nyomás nagyobb, tehát a mennyiség lecsökken, de a porlasztás finomsága nem romlik.
2. Ha a tű nem emelkedik ki eléggé, nyilván több üzemanyag jut vissza, kevesebb áramlik ki a lyukakon. Nem tudom létezik e ez az állapot, de feltételezem hogy a mechanikus részek kopásával csökken a löket. Ekkor a csúcsnál a nyomás nagyobb, a porlasztás finomsága rendben lesz, de a mennyiség kevesebb lesz.
3 Ha a tű illesztése kopottabb, több áramlik vissza mellette. Ugyanekkor lecsökken a csúcsnál a nyomás, tehát kisebb üzemanyagnyomásoknál előfordulhat, hogy nem lesz meg a finom porlasztáshoz szükséges minimális nyomás a csúcsnál. Ekkor a porlasztó becseppen.

Visszatérve a mért résolaj értékekre, a 6ml-t tekintettem "jó" értéknek, a gyári porlasztóim ekörül mozogtak. Tehát van -2ml és +4ml maximási eltérés 1 percre nézve.

Mit jelent ez? -2000mm3 és +4000mm3 eltérés 8501/min fordulatszámon. Minden injektor 2 fordulatonként kerül sorra, tehát 425 befecskendezés alatt jön létre az adott küllönbség. Alapjáraton 8mm3/befecskendezés mennyiséget vehetünk kb jónak.


1. legyen ez jó résolaj mennyiség
2. -2000mm3/425inj=4.7mm3-rel kevesebb résolaj befecskendezésenként
3. 4000mm3/425inj=9.4mm3-rel több résolaj befecskendezésenként
4. 1500mm3/425inj=3.5mm+-rel több résolaj befecskendezésenként

A 8mm3 befecskendezett mennyiséghez képest mind NAGYON sok.

A dolog csak tovább bonyolódik, nem vágható rá, hogy pont ennyivel több illetve kevesebb jut be a motorba, mert ugye közös csőből erednek, vagyis egymásra is hatnak. ha egy injektor kisebb ellenállás a rendszerben, ott több gázolaj fog átáramlani, tehát ha valahol pl tű illesztés kopása áll fenn (3-mas eset), akkor azon a porlasztón nagyobb nyomásesés lesz, a többire eleve kevesebb mennyiség jut, valamivel kisebb nyomáson. A különbségek kicsik, hiszen ha egy porlasztó nagyon kopott, elengedi a nyomást, be sem indul a motor. Viszont a kicsi különbségek mellett is látszik, hogy a mennyiségekre mennyire nagy befolyással van a porlasztók állapota.

Próbaképpen a 3-mas henger porlasztóját visszacseréltem az eredetire. Miért? Egyrészt kiugró érték. Lehetetlen hogy az 1-es eset álljon fenn, hiszen nagyobb a résolaj különbség, mint a normálisan befecskendezett mennyiség, vagyis ez nem az az eset amikor dugulás miatt kicst több áramlik vissza. Ez kopásból eredhet, vagyis gynús hogy a 3-mas eset rossz porlasztási minőséggel, esetleg becseppenő csúccsal.
Csere után az eredmény egy nagyon halk motor. A remegés sajnos még megmaradt, bár enyhült. Most valójában ismét meg kellene nézni a résolajakat, hiszen változott az egész rendszer. Visszamérni, hogy a 2-es és 4-es porlasztók hogyan reagáltak a 3-mas cseréjére, és azalapján eldönteni, hogy melyik a következő amit ki kell cserélni.

Egyelőre azonban nem lövöldözök vaktában. A motorhang visszaigazolta a gondolatmenetemet, de biztos ami biztos én elküldtem az ominózus porlasztót (és a 3 maradék gyárit a polcról) egy bemérésre. Ez van, kíváncsi típus vagyok, szeretem igazolva látni, hogy nem hülyeségeket hordok össze :-)

Folyt köv...

Esedékesnek láttam kicserélni a hátsó fékbetéteket. Több gyártó (Brembo, Ferodo, TRW) közül a Ferodo Thermo Quiet betéteket választottam. Remélem beválnak, az áruk nem volt semmi. :) A csere nem zajlott egészen zökkenőmentesen, a nyerget ki kellett szedni, csak úgy tudtuk visszatekerni a dugattyút. Az összeszerelés már ment, légtelenítés, 10-20 kézifék felrántás és majd próba.
Másnap a másik oldalt csináltam. Nem volt semmi probléma, bár szomorúan láttam, hogy a tárcsa belső oldala elég érdekesen kopott. Mentünk tesztkört is, és most, hogy a hátulja is fékez, nem bólint akkorát a kocsi. A kerekeket is megcseréltem, a Bridgestone-ok kerültek előre, a GoodYear hátra.

Km állás: 215 411

 
>> SzervizSzabeee // Alfa 156 2.0 Twin Spark Blackline // 2014-08-13

Ideje volt elvinni a hintót műszaki vizsgára, de mivel tavaly ősszel az egyik hátsó kézifékkötelet kidobtam alóla, ill. a katalizátort kivágtam és csővel helyettesítettem, nem mertem elvinni. Rendeltünk bele kézifékkötelet, meg a katalizátort visszahegesztettem a helyére. A fickó 2x kérdezte meg, hogy "oldjuk meg?" szóval problémamentesen megúsztam a műszakit, zöld kártyát. Egész nap rendesen viselkedett az autó, és nap végére, mikor mentünk volna 1 örömkört a városban, elkezdett a kuplung vacakolni. A henger elengedte nyomást. Többször kellett pumpálni, hogy megtartsa a nyomást, így tudtam elindulni, viszont volt, hogy lenyomtam a pedált és lent is maradt. Öröm és boldogság...

 
>> EgyébKócosw // Alfa 156 2.4 JTD SW Black shark // 2014-08-13

Megtörtént a 16" -ra átállás.

Ismét eltelt 2 év, itt az ideje fékolajat cserélni. De most új technikát használtam! NAGY-NAGY köszönet Shadin159 cartársnak! Most sikerült 99% lecserélni a fékolajat mindenhol, még az ABS-ben is. Szerencsére nekem elég tiszta olaj jött ki mindenhol, de így már biztos, hogy olaj csere volt és nem csak hígítás :) Asszony pajtás kb 3. próba után sikeresen nyomkodta a fékpedált és a MES F10-es gombját. Csak egy kis ütemérzék kell hozzá és simán megy Shadin159 leírása alapján. (nem hiába a több éves Salsa múlt)


Kb. 30eKm után így néznek ki az EBC tárcsák és betétek. Én szinte alig látok betét kopást, pedig több mint 50% Budapesten megyek. Szerintem 50eKm simán kibírnak az EBC Yellow Stuff betétek. De ezt majd meglátjuk jövő nyáron.

 

A bal hátsó kerékcsapágyam besült. Melegedett a kerék, így nem használtam sokáig az autót. Mivel ez teljesen váratlanul jött, így a pénztárca elég szűkre szabta a határt. Mapco márkájú került bele, amíg bírja-bírja, ha kell majd cserélem.
Az autós boltban kicsit elveszettnek tűntek a kollégák, így az ePer, VIN szám segítségével rendeltettem meg veluk a cuccot. A csere egyszerű, kerék le, féknyereg le (nem fértem hozzá az alsó tartócsavarhoz, így a keresztlengőkart elhúztam), féktárcsa le. 36-os kulccsal meg kell engedni az anyát, utána kocogtatni lefelé. Nekem több darabra hullva jött le. A belső csapágyház egészen a tengely végén van, oda beszorítottam egy hidegvágót, és pár határozott ütéssel elválasztottam őket egymástól. Az új csapágyat keményebb fa segítségével ütöttem fel, majd mikor már elérte az anya a tengelyt, azzal szorítottam a helyére. Utána le kell biztosítani az anyát, és kész.

 
>> Szerviznorbi0409 // Alfa 159 1.9 JTDm 16V SW // 2014-08-12

Megvolt a vezérlés csere vízpumpával, valamint burkolattal, olaj, olajszűrő, levegőszűrő csere.
Vezérlés szett: 25.000 Ft
Vízpumpa: 9.000 Ft
Motorolaj: 18.000 Ft
Olajszűrő: 1.500 Ft
Levegőszűrő: 4.500 Ft
Vezérlésburkolat: 9.000 Ft (eldeformálódott, emiatt hozzáért a szíjhoz és a görgőhöz)
Munkadíj: 26.000 Ft

 
>> Tuning és extraystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2014-08-12

A téli felnit lecseréltem. Szerettem a Tecnomagnesio Indianapolis felniket, jól is néztek ki az autón, de valahogy sosem éreztem tökéletesnek. Viszont most lehetőségem volt egy az egyben elcserélni a kerekeket 17"-os Novitec N5 felnikre. Nekem sokkal jobban tetszenek és talán ezeket már hibátlannak fogom érezni az autón. Az évek alatt ez már a negyedik fajta téli kerék, ami az autón lesz. A gumik is át lettek rakva, felszerelés előtt még centrírozni kell majd a kerekeket.

>> Tuning és extraArslan // Alfa 156 1.8 Twin Spark // 2014-08-12

Facebook-on valamelyik Alfás fórumon beleakadtam egy cartárs által bontásra ítélt kocsi képeibe, felvettem vele a kapcsolatot és pár nap múlva megis érkezett postán a cuccos, amit a mai napon ki is cseréltem :)

 
>> Tuning és extraystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2014-08-12

Sajnos az új fejegység beszerelése szeptemberre csúszik. Öröm az ürömben, hogy még egy kiegészítő beszerzésére volt így idő. Ismét eBay, és már meg is érkezett a tolatókamera. Bekötése a fejegységgel együtt fog megtörténni.