Blog
194.600 km-nél már nagyon vágytam arra, hogy tudjak zenét hallgatni MP3 formátumban pendrive-ról, és hogy legyen Bluetooth telefonkihangosításom menet közben, ezért vettem egy JVC KD-X310 BT autórádiót 27.000 Ft-ért, és beszereltettem további 5.000 Ft-ért. Extrába csak egy antenna csatlakozó fordító kellett hozzá, ami további 800 Ft-ba került a szerelőműhelyben. Még csak keveset használtam, de eddig nagyon meg vagyok vele elégedve!
Téli gumik beszerezve, felrakatva, egyik felni görgőztetve.
Ma megejtettem az olajcserét. Azt hittem könnyebb lesz, a TS-ből kiindulva. Hát nem. Az olajleengedés persze gyerekjáték, a cumizás akkor kezdődik, mikor a "tökéletesen hozzáférhető" helyről kell kiszedni a szűrőt. Elő kell hozzá szedni a jól bevált, erőnövelő mondatokat, hívni az összes égit, majd nekilátni. Én levettem a turbo kipufogóoldali hővédő lemezét, hogy jobban férjek.
Olajon elég sokat gondolkodtam, végül XADO 5W40 Infinity Drive lett belőle, majd kiderül. Szűrőből MANN-t vettem W7144. Valamint kicseréltem a levegőszűrőt is, az is szintén MANN.
Km állás: 220 703


Jó egy hete este egy hosszú nap után a körbepárásodott autóval, fáradtan bénázva a tömb előtt sikeresen nekikoppantottam a kipufogó csövet a padkának, szerencsésen megrepesztve a hegesztést a dob és a bejövő cső találkozásánál, ami a napok folyamán a rezgéstől tovább is repedt. Mai napon orvosolva lett a probléma, a dob jó állapotú, így csak meg kellett hegeszteni.
A beltér világítás sofita izzóit cseréltem LED égőkre. Ismét eBay-ről rendeltem. Elől 2, hátul 1, a csomagtartóban 1, valamint a csomagtartó ajtaján 1 lett cserélve.



Hosszbordás szíj cserélve: Dayco
Cserélve a levegőszűrő: Hengst.
Pollenszűrő cserélve: Alco.
Téli gumik felkerültek: Dunlop Sp Wintersport 3D 225/45R17
Első fékcsövek cserélve, DOT 5.1-el feltöltve.
Kézifékbowden cserélve.
Végül pedig minden futóműalkatrészt, a bölcsőt és minden egyéb alkatrészt, ahol a gyári megkopott festés igényelte, lefestettem feketére.
179500km


A gyári rezgéscsillapító harmonika kirepedt a szívócsőben, részben ezért, részben pedig azért mert egyébként is meg akartam szüntetni a rezonátor dobokat a szívócsövön, új rezonátor nélküli szívócsőrendszert kapott a gép. Elvileg ezzel megint csak a 2.5 V6-ok „gyenge pontját”, az alsó fordulatszámon jelentkező viszonylag kevés nyomatékot tovább csökkentettem, viszont ezt 4000 és fölötte visszakapom, de nagyon, és olyan hang jön a motorból, hogy az valami őrület! A mostanság elhatalmasodó korom és gázolaj „felhőben” ez (is) nagyon jól tud esni azért, egyre büszkébb vagyok rá!:)

A kormánymű és futómű felújítás részeként, a bölcső levétele után kicseréltem a stabilizátor rúd szilentjeit is, igaz ezek még jó állapotban voltak, de ha már ennyire bontottam, akkor gondoltam megcsinálom ezt is.
A felújított futóművel összerakva a stabilizátor karok 150km! múlva elkezdtek kopogni, ezeket is cseréltem.
Cseréltem a lamabdaszondát is egy gyári Bosch-ra, mivel már a régivel a legutóbbi műszakin is horror magas volt a CO és gyakorlatilag már éreztem is mikor 200km autópálya menet után is benzinszag köszöntött a kipufogóból, ha kiszálltam az autóból. Csere után még nem mérettem a CO-t, de a kipufogóból jövő benzinszag megszűnt és még fogyasztásban is javult a helyzet.
179500km
Első futómű felújítás:
A gyári felső lengőkarok 165000km-t bírtak, a nemrég cseréltek (Ocap) 15000km-t bírtak és lógott a gömbfej bennük, mondjuk erre számítottam, de egy átmeneti megoldásnak jók voltak. Az alsó lengőkarok még az eredeti darabok, ezek szilentjei is elég rossz állapotúnak tűntek, elöregedtek és a gömbfejek is nagyon lazák voltak. Elegem lett az utángyártott gagyikból, az eredetik viszont marha drágák, ezért úgy döntöttem kipróbálok valami „újat”, a gyári lengőkarok gömbfejeit felújíttattam Érden. Sok pozitív visszajelzést olvastam a munkájukról, maguk is azt mondták, hogy amíg a porvédő tart addig a gömbfej nem mehet tönkre, majd meglátjuk, meddig bírják. A szilentek esetében mindenképp poliuretánra gondoltam, mert sokkal tartósabbak a guminál. Mivel a népszerű Strongflex szilentekről azt hallottam, hogy nem mindig mérethelyesek (a Powerflex pedig aranyáron van), valamint az sem tetszett a gyári megoldásban, hogy minimálisan ugyan, de az alsó első szilentek kialakítása miatt a futóműgeometria kicsit eltolódik, mivel ezek gyárilag vulkanizált szilentek az utángyártottak viszont eltolják előre az egész lengőkart a kialakított váll és támasztógyűrű miatt. Egyébként pedig, a képeket nézve, nem olyan bonyolult formák ezek a szilentek, hogy zseninek kell lenni a megvalósításukhoz, ezért végül egy egyedi megoldásra gondoltam és a PEMÜ Zrt-től beszereztem Sh80A keménységű 500mm hosszú poliuretán rudat, amiből a szilenteket esztergáltam. Nem volt könnyű elérni a pontos illesztési méreteket átmérőben (nem olyan mintha fémet esztergálnánk), de végül hibátlanul sikerül a művelet. Az alsó szilent perselyeket a támasztó gyűrűkkel együtt rozsdamentes acélból, az egyik oldalon a gyűrűket a perselyre ráhegesztve, majd egyben leesztergálva csináltam meg. Így végül alul, felül PU szilentek kerültek bele vastagon grafitos zsírral megtöltve és eddig nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Érdekes, hogy az Sh80A PU elvileg kb. ugyan olyan keménységű mint a gyári gumi, mégis sokkal pontosabb, feszesebb lett a futómű vele. Ja és a gyárinál is hosszabb élettartamot várok tőlük…
Kormánymű javítás:
Régóta figyelem, kb. 2 éve, hogy a kormányművem a fogasléc oldalon (bal oldalon) a kormányt mozgatva radiális irányba lóg, és hangot is adott ennek néha menet közben. Az olajat nyilván nem engedte emiatt, mivel a szervó része a jobb oldalon van. Ezzel a problémával a felújításra alap esetben 47e+ ÁFA, a kormánymű teljes „átalakítására”, hogy később ne legyen probléma 130e+ÁFA ajánlatot kaptam. Ezeket azért kicsit átverésnek tartottam, gondoltam megnézem magam mi lehet a probléma (garanciát vállalnak, engedélyük van rá rendben, de akkor is sok)! Kivettem a kormányművet, ami nem volt olyan egyszerű a 156 V6-nál, minden úgy van beépítve, hogy 1cm szabad hely nincs. Végül a motort kitámasztva az egész bölcsőt levettem, kibontottam a teljes futóművet, mivel annak felújítása ezzel egy időben történt. A kormányművet szétbontva ért a „meglepetés”, hogy a fogasléc oldalon nincs megvezetve a tengely, mindössze a fogaskerék és a mögötte lévő 25mm átmérőjű műanyag félköríves megvezetés kapja a radiális erőket, még ha azok nem is olyan számottevőek mint az axiális irányú erőhatások. Azóta sem jöttem rá, hogy ez, hogy lehet így megtervezve, kivitelezve? Konstrukciós hibának gondolom, de annyira triviális pedig, hogy….nem értem máig!Volt a ház végén egy „megvezető” acél gyűrű de az 4mm!-el nagyobb átmérő volt a tengely átmérőnél. PA66 anyagból csináltam hozzá méretpontos megvezető gyűrűt! A szétszereléshez a szimmeringeket is ki kellett venni, ezek helyére újak kerültek. Összeraktam a fogaslécet, rendesen bezsíroztam, azóta hibátlanul, némán működik a kormánymű! A beszerelés könnyebben ment mint a szétszerelés és új Dexron IID olajat töltöttem bele.
Ezt az egész műveletet végül a futómű beállítása koronázta meg.
179500km





Alváz- és üregvédelem:
Az autó 15. éves, ennek ellenére minimális rozsdát találtam rajta, pedig leszedtem a gyári alvázvédelmet, tudván, hogy az alatt, a kívülről nem látszó rozsda azért terjedhet. A 156-ok közismerten legjobban rozsdásodó részei mind hibátlanok voltak! Ezek ellenére úgy döntöttem, hogy egy javító alvázvédelmet és üregvédelmet megcsinálok rajta, mielőtt belemegyünk a télbe. Levettem a küszöböket, az első doblemezeket és a hátsó kerékjárat kárpitját is. Ezek alatt hibátlan volt a kaszni, viszont a küszöbök javításra szorultak kitört darabok, letört rögzítési pontok miatt. A drótkoronggal letisztított felületeket, Korant rozsdaátalakítóval kezeltem. Alvázvédőnek HB Body 930-ast használtam, ecsettel felhordva, végül minden üreget bőségesen telenyomtam üregvédővel.
179000km