Blog

>> EgyébKócosw // Alfa 156 2.4 JTD SW Black shark // 2012-04-29

A tükörfestes sikeren felbuzdulva nekilättam a hatso koptatocsik festesenek is.
A vegeredmeny: nagyon sötet...

 

A nagyszervizkor történt az eset, klímatisztítás következtében.
Gondoltam nyitok neki külön posztot, mert a történet kezd bonyolódni, és esettanulmánynak sem utolsó. Igaz, hogy leginkább a saját kárunkon okulunk, de ebből a történésből fontos tanulságok szűrhetők le.

Az eset:

A fejegység - a használati útmutató szerint elvégzett klímatisztítás után - először csak receget, ki-be kapcsolt. Hazaérve kiszereltem, szárítgattam, de nem lett jó, sőt két hét elteltével, már be sem kapcsol, egyáltalán.
A CD-rádiót egy helyi szerviz szétszedte, megállapította, hogy a készülék nem javítható. A beázásnak nyoma nincs. Szakvélemény kiadva.
A gyártó cégnek (Medikémia ZRt.) a kártérítési igény beadva.
Várom a választ...

1. kép - az Elkövető
2. kép - az Áldozat
3. kép - egy másik helyszínen végzett pusztítás

Autóban soha, senki ne használjon habos klímatisztítót!

UPDATE: 2012.06.14.

A gyártó cég kárigényemet elutasította, mindenféle kibúvót keresve:

- nem ismerik az autóm konstrukcióját
- nem megfelelő autóm műszaki állapota
- tömörtelenek a szellőző csövek
- szakszerűtlen használat
- ismeretlen felhasználási körülmények

Szerintük azzal felhívták a figyelmet a veszélyre, hogy ráírtak a dobozra, "hogy a nem kívánt helyekről azonnal le kell törölni a habot".
Én azt gondolom korrekt voltam velük szemben, hogy egy bontott fej árát kértem és nem 200 ezerért, egy újat.

NFH-nak kártérítési igény megsegítésére vonatkozó kérelem elküldve.

Közben kiderült, hogy Zsolt155 környezetében 2 db Astrában és 1 Focusban levő gyári fejet is elküldött az örök vadászmezőkre a habos klímatisztító. Ergo kijelenthető, hogy minden típusnál, ahol a szellőzőcsatorna alatt elektromos berendezések vannak, nagy a kockázata, hogy ezekbe a tisztítás során folyadék kerül.
Általában a szellőzőrendszereket nem folyadékok áramoltatására tervezik. Folyadékok bekerülése esetén azok nem tudnak tömörek tudna maradni.
A 159 szellőzőcsatornáit tanulmányozva, a problémát abban látom, hogy a szellőzőcső és a szellőzőrostély illesztésénél található ajakos gumitömítés, egy alacsonyan levő ponton van, és az nem biztosít tömítettséget folyadékok ellen. Ebben az esetben az a pech, hogy az 59 pont ott engedi ki magából a folyadékot, ahol nem kéne.

A mai napon NFH kérelmemet elutasította, mondván, hogy hatáskörük nem terjed ki polgári jogi igények érvényesítésére.
Javasolta, hogy forduljak a Békéltető Testülethez, amit most én meg is teszek...

UPDATE: 2012.09.16.

Június végén beadtam a kérelmem a Békéltető Testületnek. A testület vezetője szeptember eleji telefonhívásomkor közölte, hogy ők addig nem segíthetnek, míg nem írom meg panaszom, igényem a helyi kereskedőnek akitől vettem a tisztítót, mivel a jogviszony velük jött létre és kárigényem 500 Euro alatti (A termékfelelősségi törvény kimondja, hogy 500 Euro felett lehet a gyártóhoz fordulni).
A kárigényem szeptember 07-én beadtam a helyi kereskedőnek.

UPDATE: 2012.11.07.

A kárigényem a kereskedő 2 levélváltás után elutasította, arra hivatkozva hogy az igénybejelentésemből nem deríthető ki egyértelműen, a meghibásodás és a klímatisztítás közti összefüggés.
Az kárigény elutasítása miatt, most már beadhattam a kérelmem a Békéltető testületnek.
A kérelmemhez csatoltam az eddig keletkezett 14! db dokumentumot és egy CD mellékletet, mely tartalmazott a még működő fejegységről, és a beázásról képeket és egy videót is. A videón a tisztítást reprodukáltam, melynek során a fejegység helyére egy rongyot tettem. Fél órával a tisztítás után a rongy alsó fele láthatóan elázott.

UPDATE: 2012.11.29.

A békéltető testület kitűzte a felek maghallgatásának időpontját 2012.12.19-ére.

UPDATE: 2012.12.19.

A békéltető testület a két fél álláspontjának meghallgatása után meghozta döntését.
A kérelmemet nem tartják megalapozottnak, mivel álláspontjuk szerint nincs ok-okozati összefüggés a beázás és a klímatisztítás közt.
Az átadott szakvéleményt nem tartják elfogadhatónak:

- mivel nincs ráírva hogy a fejegységet a folyadék tette tönkre
- mivel a vizsgálatot nem hivatalos bevizsgáló laboratóriumban végezték
- mivel a szakcégnek nem volt akkreditációja

Magyarul mivel semmilyen "erős" jogi szerv nem állt mellettem, így nem merték elmarasztalni a kereskedőt a témában, mely SZVSZ precedens értékű lehetett volna a habos klímatisztítók ügyében.
Továbbá meg kell jegyeznem, hogy egy a hatósági engedélyekkel rendelkező terméket marasztaltak volna el.

Egy magánszemély mindent köteles lenyelni.
Ennyit a magyar jogról.
Ez már a harmadik károm, melyet nekem kellet bizonygatnom, hogy nem a saját hibámból keletkezett és mégis elveszítettem az ügyet.
Mehetek a bíróságra, vagy ahova akarok...
Ha békéltető testület vezetője többszöri egyeztetéseinkkor felhívta volna a figyelmemet a megfelelő szakvélemény beszerzésére, akkor azt beszereztem volna.

Az ülés után elmondták, hogy nagyon sajnálják a károm, meg látják, hogy mindent megtettem az ügy érdekében, de mivel a tisztítást magam végeztem, és nem egy hivatalos szerviz, így nincs sok esélyem, még akkor sem ha bevizsgáltatom a terméket.
Bravo!

A tanulság:

A magamfajta mohikánoknak, akik mindent maguk szeretnek csinálni, nem sok babér terem ebben a világban.
Csak olyan dolognak érdemes nekifogni aminek nem lehet nem kívánt mellékhatása.
Egyébként meg ha nem csinálok semmit, azt nem ronthatom el és nem kell senkit felelősségre vonnom, vagy ami még rosszabb, nem vonhatnak engem sem felelősségre.
Magyarul ne csináljunk semmit, vagy mindent mással csináltassunk...

>> SzervizHardy // Alfa 156 1.6 16V // 2012-04-29

A jobb oldali legzsaktakarom mint sok masnak elegge elallt. Mindig nyomkodtam aminek a vege hogy eltort a kis bolha az aljan. Meg a masik is mikor kivettem. Ha mar kint van megmelegitettem holegfuvoval, es visszahajtogattam. Most jol all vegre.A két bolhát meg Erhardnal rendeltem meg, az AlbaAutónál.

 
>> SzervizHardy // Alfa 156 1.6 16V // 2012-04-29

Az auto nehezen indult. Gondoltam lemerult az aksi, mivel viszonylag fiatal. Feltoltottem. Mire levittem az autohoz nem nagyon indult. Ramertem. 10,5 volt benne. Mentem vele egy kort 12,2 volt, par perc mulva ismet 10,5. Ezt stabilan tartja de keves. Sajnos csere. Vettem egy egyszerut, ha tonkre megy ne a meregdraga menjen tonkre. Mert ugye a garancia nem reg jart le.

 
>> SzervizHardy // Alfa 156 1.6 16V // 2012-04-29

Az elso ablakaim rendszeresen nem mukodtek. Mindig kivagta a biztositekokat. Nekialltam szetszedni. Minden rendben. Szereztem kapcsolasi rajzot. Jo sok minden van a biztositekon. Aztan egy veletlen folytan eszrevettem hogy a csomagterajto kinyitasa utan nincs tolatolampa es biztositek kimegy. Szetszedtem. Kabel megadta magat. Ujraforrasztas arrebhelyezes. Most jo.

 

Az idő vasfoga és a munkanaponkénti ~2 x 70 km-es Holland pályás etapok is megtették hatásukat. Erről a Scudetto és az emblémák vihar-, és kavicsvert állapota tanúskodik.
Továbbá a gyári fémgőzölt bevonat "málik" le a műanyagról (1. kép).
A Scudetto megújulására három lehetőségem kínálkozott:
1.: Új Scudetto, melynek ára 17.000,-Ft
2.: Krómozás
3.: Fémgőzölés
Az első lehetőséget azonnal elvetettem. Nem adok ki majd 20 ezret egy vacakul bevonatolt műanyagdarabért, ami 3 év múlva ismét ledobná magáról a bundát.
A második a krómozás, mely szintén kiesett, mivel már bevont festett felületet, a bevonat eltávolítása után már nem lehet krómozni (kivétel ez alól az alapból krómozott műanyagok. Ezt sósavval lehet eltávolítani.). Sem szórás (kiüti a butilén részecskéket) sem kromofágozás után. Krómozni műanyagot Magyarországon a Galvánplastik Kft. tud egyébként.
Maradt a fémgőzölés. A gyári bevonat is ilyen szerintem. A probléma ennél véleményem szerint, a nem megfelelő felület előkészítés.
A fémgőzölési technológia egyébként az autók fényezéséhez hasonlít, csak itt bázis festék helyett olvadt fém részecskéket szórnak az előkészített felületre. Ha ez kész, jön a lakkozás.
A fémgőzölés több színben is megoldható.
Fémgőzölni a MEDÁL Trade Kft.
1152 Budapest XV. ker., Rákosmező u. 49.
- Mándoki Tibor (+36-1/306-46-73) tud.
Szóval a pajzs. A pajzs két részből áll, egy fekete tartóból, melyben vannak a lökhárítóba rögzítéséhez szükséges menetek, illetve a krómszínű rácsból amit gyakorlatilag látunk elöl. E két elemet 20! db műanyag patent fül rögzít egymáshoz (2. kép). Az elemek szétszedése nem volt egyszerű. Harmadszori nekifutásra sikerült. Kétszer visszapattantam róla! :)
Először szabtam 0,8-as lemezből vékony csíkokat. A leszabott darabokkal elfeszítettem a patentokat az akadójuktól (3. kép). Előtte a műanyagot hőlégfúvóval meglágyítottam. Mikor bekerült a 20 db lemezcsík, óvatosan szétfeszítettem a két darabot egymástól (4,6. kép). A művelet közben, 4 db fülecskétől el kellet köszönjek (5. kép). A leszedett pajzstartót a lökhárítóba visszaszereltem (7. kép) a lökhárító felrakása előtt.
Az emblémát az őt tartó bajusszal leszedni, hátulról 3 db M6-os anya letekerésével, illetve felül az Alfa Romeo felirat mögötti kétoldalú ragasztó lefejtésével lehet.
Az embléma szintén kétoldalú ragasztóval van rögzítve a bajuszhoz. Lefejtése egy lapos feszítőszerszámmal lehetséges (8. kép).
A bevonat javítását tervezem még a rosszabb állapotú elektronikus kulcs felső részén is (9. kép).
Továbbá vásároltam 2 db TYC előre alapozott tükörburkolatot, melyet "ti"-sítés okán, szintén fémgőzölni szeretnék.
Ezek ára: 2 x 1.488,-Ft = 2.976,-Ft
UPDATE: 2012.05.30.
Akció lefújva. Kiderült ugyanis - miután felpostáztam Pestre a motyót -, hogy a szóban forgó felületek mégsem fémgőzölt, hanem galvanizált műanyagok.
A Galvánplastik nem vállalta el az eredeti bevonat leszedését.
Az elemek hazaszállítása után, a Scudetto-ról ismét megpróbáltam leszedni a krómréteget. Először kromofággal próbálkoztam, majd ismét sósavfürdőbe tettem az alkatrészt.
A jó hír az volt, hogy a sav elkezdte marni a bevonatot, a rossz pedig az, hogy a műanyagot is kikezdte (ott ahol már lejött a krómozás). Úgyhogy sakk, matt! Game Over!

>> EgyébROM // Alfa 156 1.4 TS :) után 1.6 TS // 2012-04-29

Sokan kérdeztétek,hogy hogyan lehetséges ebből az alfából 1.4 TS így most leírom szegényke rövid történetét.
Mi tavaly októberben láttuk meg használtautón a hirdetést. Úgy gondoltuk,hogy érdemes lenne legalább megnézni ha már olyan potom összegről beszélünk. Várható volt,hogy van vele bibi, na de nem annyi, mint amennyi idő közben kiderült.
Az eladó nagyon korrekt volt, folyton csörgött a telefonja az alfa miatt,de megígérte, hogy ha már mi úgyis alfákkal foglalkozunk és nem szétbontani akarjuk akkor természetesen nem adja el,míg mi meg nem nézzük.
Első ránézésre nem volt olyan nagy gondja, kinézetre egyben volt bár a fényezése iszonyatosan nézett ki. Hát mégis elhoztuk,mert miért ne.
Megjártuk vele a monostori erődöt is hazafelé jövet,bár gyorsabb előrejutás érdekében a pályát választottuk Pest felé. Nem is jutottunk sokáig, kb az első pihenőig amikor kiderült,h valami mégsem stimmel. A benzint eszi,ahogy nem szégyen és egyáltalán nem megy. Meg is álltunk mire kiderült,h befogott a bal első fék (mint utólag kiderült a pasas akitől elhoztuk ugyan cserélt fékbetétet,de nem azt rakta bele amit kellett volna).
Uccu vissza Pestre, kocsi egyenlőre marad a pihenőn. Megálmodjuk mi lesz vele,csak ugye szerszám nélkül esélytelen az út tovább és dolgozni be kell menni.
Este mentünk vissza érte a pihenőn lévő étteremnél egész nap fél szemmel figyeltek rá a kérésünkre,ha már így alakult. Az éjszakai műszakos mint kiderült régen alfázott. Hol nem találkozik az ember legalább egy ex- vagy jelenlegi alfa tulajjal. :D Pár óra bütykölés után folytatódott az út...
Hajnalban ért "haza" a drága, nem volt könnyű menet,de hazajött velünk.
A papírokat nem volt egyszerű elintézni 'A' nevén volt akitől 'B' megvette de nem írta át,majd átkerült 'C'-hez akitől mi hoztuk el. Lényeg kb egy hónap után meglett az eredeti tulaj,aki örült annak,hogy végre lekerül a nevükről a verda. Teljesen korrektül mindent meg lehetett vele beszélni! Hálás vagyok érte a mai napig.
A gondok persze nevezett 'B' tulajnál lettek ilyen óriásiak. Mikor elhozták az autót kb makulátlan volt,igaz volt benne 2 éve egy motorcsere,mert kikönyökölt a hajtókar,de azonos 1.6 TS-t kapott. Ez még 'A' tulajnál történt.
'B' tulaj adásvételivel elhozta, de persze nem íratta át. Időközben lett az autó matt fekete, a belseje lelakva. Na annak az embernek nem adnék soha többet nemhogy alfát a kezébe,de autót se!!!
Az előző motorcserét nem íratták be a forgalmiba így mi teljesen jóhiszeműen elvittük a drágát egy helyszíni szemlére,hogy az általunk vélt másik 1.6-os motor kódja kerülhessen be a forgalmiba.
Ám most jön a csavar! Az NKH-nál megállapították,hogy egy 146-os alfa romeo-ból származó 1.4 TS motor van benne. Kíváncsi lennék,hogy ki az a marha aki egy bejáratós motort erre a 'semmi'-re cserélt ki, és pláne hogy miért!!!????
Így jelenleg az eredeti először kivett motor alkatrészeiből próbáljuk felépíteni az 1.6-os motort. Kénytelenek vagyunk, még mindig eszik és alig megy,hangja bezzeg van bőven.
Komolyan sajnálom szerény kis kocsit,h miken kellett neki átesnie,de megnyugtat a tudat, hogy most jó kezekben van. Ha lassikán is,de egyben lesz, meg van is csak az a fránya motor...:(((

 
>> Autóápolásdroberto // Alfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-04-21

A lökhárító felszerelése előtt, és a nagy munkák befejezése után (1, 2) úgy döntöttem tisztára mosom a motorteret magasnyomású mosóval. A múltkori mosás után, amúgy is maradt néhány helyen olajlerakódás. Így legalább jól odafértem mindenhez.
A mosásást egybe kötöttem a téli gumiszőnyeg és a nyári szövetszőnyeg kimosásával!
A mosóba oda-, és visszafele úton volt ám fejforgatás az első lökös nélküli 59 után. :)

>> Tuning és extradroberto // Alfa 159 SW 1.9 JTDm Distinctive Novitec // 2012-04-13

Használt vonóhorgot vettem a Vaterán.
Típus: Bosal 034-103
Kivitel: levehező fejű, excenteres
Ár: 35.000,-Ft
A vonóhorgot egy évig használták, és itt-ott felütötte a fejét a korrózió. Ezek felszerelés előtt javítva lesznek.
Szükségem lesz még egy elektronikára is a felszereléshez...
A blogomat frissítem!

A kiszerelt és előkészített alakatrészeket, a motortér felső részének alkatrészeihez hasonlóan bevonatoltam.
A szemcseszórt részeket Tiszakorr rozsdagátló alapozóval alapoztam szórással 1 rétegben, majd Alvikorr zománccal bevontam szórással 2 rétegben.
A horganyzott alkatrészeket, kötőelemeket 95%-os tiszta horganyt tartalmazó akril gyanta kötőanyagú Hanno horgany spray-vel fújtam 3 rétegben.
1-2. kép - lefestett felszerelt légszűrőház tartó
3. kép - felszerelt letisztított és szilikonnal leápot légszűrőház
4. kép - lejavított motortartó bölcső
5. kép - lejavított kereszttartó
6-8. kép - lejavított klímahűtő
9. kép - lefújt szélvédő mosó folyadék tartály tartó
10-12. kép - felszerelt szélvédő mosó folyadék tartály tartó