Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
A múlthéten feladta a hátsó fékem a harcot, belül vasra ment. Nem sokkal ezelőtt ugyan volt szabályozva az első tárcsa, de nem voltam elégedett az első fékkel sem, erős fékezésre meghullámosodott. Úgyhogy fékgenerál mellett döntöttem. A beépített alkatrészek:
- ATE tárcsafék elöl, Jurid fékbetéttel
- Textar tárcsa hátul, ATE fékbetéttel. ( Valójában az ATE átcsomagolt GALFER betét! )
- A hátsó féknyereg csúszkáit és porvédőit is cseréltük
- Fékfolyadék csere - Tutela Top
A legutóbbi kétes minőségű RH tárcsák után most remélem megint sikerült egy jó minőségű fékrendszert feltenni az autóra.





Ma reggel beültem, végigvártam míg a visszajelzők kialudtak, aztán pöcc..röff. Aztán hagytam magára, hadd villogjon hogy még mindíg nem cseréltettem ki az izzítógyertyákat, kicsit ketyegjen magában. Nyitottam a kaput és közben leesett a tantusz. Ha JÓ, azt észre sem veszem. Tavaly 0 fokban, még működő izzítógyertyákkal ez bizony nem így indult. 0 foknál már csörrent egy komolyat.. Na most ennek nyoma sincs. Pontosan úgy indult be, mint 20 fokban, vagy 30 ban. Remélem ez így marad.
Egy év kihagyás után majdnem megint nem jött össze. Két nappal a találkozó előtt lett biztos, hogy tudok menni, ha egy nap alatt megjárom oda, vissza. 850km, ám legyen.
Két éve olyan erős volt az élmény, hogy el kellett jönnöm ismét.
Nem bántam meg. Az idő, ahogy kell (és szokott), kellemes, napsütéses őszi ajándék nap volt a természettől.
Rögtön ismerősök, barátok fogadtak, jó volt megérkezni. Igazából lett volna egy kis dolgom 4 óra autózás és 7 deci ásványvíz után, de erre itt nem volt idő :-) Hazacsörögtem hogy landoltam Kaposújlakon, és pár pillanat múlva már ALFA159 Tomi szörnyetegének a hátsó ülésén kapaszkodtam. Erős kezdő élmény volt egy ilyen találkozóhoz. Három menet. Az utolsó nitro-val, Falkokc ellen (szintén nitro-val). Huhh...The Fast and the Furious. Ennyi jutott eszembe :-)
Lehet hogy vesztemre ültem be oda? A saját autóm hirtelen vánszorgó csiga lett, és kivillant a tuningördög patája sok év után újra. Elnyomtam, eltemettem, lebetonoztam és egy chiptuniggal kiszúrtam a szemét. De visszajött a szemét..
És hát előkerült Föckös laptopja, a kábelek és már bújtuk is a táblázatokat, hol mennyit lehet még ráírni, egy kis nyomást még, ez a limiter feljebb, áááháá ez fogja meg...franc. Kell erre egy nagyobb turbo, kevés a levegője. Elvesztem.
Remélem kialszom. Bár ha jól látom egy másik ablakban most is turbo hirdetések vannak megnyitva, szóval erről ennyit.
Majd jövő ilyenkor kiderül, hogy kialudtam e. Egy biztos, ismét nagyon jó volt, mint legutóbb: Napsütés, Alfák, Betoncsík



Ahogy írtam, el is küldtem a porlasztókat bemérésre Benz cartársnak.
Pontosabban elküldtem a gyanús 3-mas porlasztót és az autó polcon lévő 3 gyári porlasztóját.
Az eredmény igazolta a sejtéseimet. A résolajat én alapjáraton mértem, tehát nem egyezik a padon mért adattal, de látható hogy itt is a 3-mas porlasztó a borzasztó. Plusz egy másik sejtésem is igazolódott, miszerint a gyári szettben is van egy problémás darab, hiszen azzal is morgott az autó.
Továbbá a szórási képek sem voltak a helyükön. Részterhelésen a mennyiségek is elmaradtak az elvárttól, illetve féloldalra porlasztottak a porlasztók.
A mennyiség elmaradása látszik a 800Bar/500ms értékeken. Az autó gyári "duration" táblái szerint is kevés ez a mennyiség.
Bence a csúcsok cseréjét javasolta. Végig gondoltam mégegyszer, hogy mit akarok én az öreg autótól, majd írtam Bencének hogy mehet a dolog. Itt még jött egy kis meglepetés.
Az autóm gyári porlasztóival nem volt gond, csúcs csere után "átengedte őket a gyári gép", tehát a mennyiségek jók lettek. A résolaj Bence szerint mehetett volna lejjebb, de szerinte jó lesz így, azt már csak a szelepek cseréjével lehetne orvosolni. Értelme meg nem biztos hogy van.
Viszont az a bizonyos 3-mas porlasztó belül eltört (lásd 8.kép). A gyári porlasztó lefogó tüske helyett egy oda nem illő valami volt beütve, ami elnyíródott.
Most várom haza a 3 gyári, felújított porlasztót, visszarakom őket a helyükre.
(Update 2014.09.17)
a porlasztók megérkeztek, nemsokára bent is lesznek a helyükön.
A hibás 3-mast megnéztem közelebbről, a tüskék helyett mintha vékony lemezből feltekert kis pöckök lennének begyógyítva a pozicionáló furatokba. Na ez nyíródott el, és nem jön ki. Emiatt nem lehet megfelelő pozícióban visszatenni a csúcsot, úgyhogy ez a porlasztó nem javítható sajnos.
...már ha jól értelmezem, hogy mi micsoda, még először látok porlasztó csúcsot kiszedve.
(Update 2014.09.18.)
Tegnap 3 felújított porlasztó bekerült. Alapjáraton még mindig kicsit keményen jár a fülműszerem szerint, de lehet hogy egy jtd-nél ez már normális :-). Viszont csodálatos módon minimálisra halkult a csattogás, amitől a frász kerülgetett már. Ha nagyon fülelek, épp hallatszik valami kis halk ciripelés.
Lyukas turbocsővel vidáman forogja le az 5000-ret, és nem morog 110-nél, és főképp nyomát sem hallottuk búgásnak sem. Még csak rövid próba volt és csak 3 jó porlasztóval ,de máris jobb vezetni az autót.
A 4. porlasztó (vagyis hengerszám szerint a 3-mas gyári) már csomagolva várja a futárt.
Érdekes tapasztalat: beraktuk a 3 felújítottat, és a 3-mas hengerben a gyári porlsaztó volt, így próbáltuk az autót. Így már majdnem azt mondom, hogy tökéletes.
Mivel a 3-mast is elküldöm csúcs cserére, ahelyett visszatettünk egyet a bontottakból. ÉS...hangosabb lett megint a csattogás, és harákolósabb az alapjárat. Tiszta gáz mennyit számít EGY porlasztó!
A precíz munkáért, a leszorított költségekért és a képekért nagy nagy köszönet Bencének!
(Update 09.28)
Pénteken kirándulni indultunk, 2 órával indulás előtt megjött a futár az utolsó porlasztóval. Nem bírtam ki :-) Kicseréltem. Gondoltam ha nem sikerül valami, megyünk a TD-vel. Azt kell mondjam, így kerek a sztori. Azt az egy utolsó porlasztót kicserélve nagyon megváltozott a motor hangja. Teljesen elmúlt az alapjárati csattogás. Hidegen alacsony fordulatokon nincs az a fura tükörremegős zakatolós gyorsítás, és a csörgés is végképp lehalkult.
Az elindulás könnyebb, a váltások simábbak, és végre olyan összeszedett négy hengeres motorhangja van. Szépen működik végre, élveztem az utat, rég volt ilyen :-)
Azért még lesznek további belenyúlások, többek közt a programját át kellene nézni rendesen, ott még valami nem tetszik :-)











Ajj borzalom....költeni kell a TD-re :-)
A minap minden átmenet nélkül elkezdett berágni a fék. Morgós, fém a fémen hangja lett.
Hát ja..vasig kopott a jobboldal. Érdekes, mert 10e km-el ezelőtt, mikor elhoztam az autót, még vaskos betétek kandikáltak ki ha benéztem a nyereg résein.
Most szétszedve érdekes és nem szép látvány tárult elénk. A féktárcsa vastagságra még hagyján, de mintha megette volna a rozsda. A fényes felület alatt rozsda vájta kráterek.
A betétek anyaga is borzasztóan nézett ki. A jobb oldalon még volt 4mm, de az is elporladt. Egyébként fénykorukban Jurid betétek voltak, ami jó jel az autó szerviz előéletére nézve. Az egyik betéten egy 3/07 jelzés látszik, ami vagy 2007 március, vagy 2003 július lehet.
Ki tudja a gumik 90%-os állapotban 2004-esek voltak, azokat is az idő ette meg, nem a használat.
Ez mindenképp egy újabb bizonyíték, hogy az autó "sztorija" talán tényleg igaz, és éveket állt a szerviz udvaron. Ennek köszönhetően anyagában rohadt el a tárcsa és porladtak szét a betétek.
Előre új QWP tárcsák és Remsa betétek kerülnek. A hátsó fék revíziója is lehet hogy időszerű lenne ezek fényében, majd kerítünk rá állás időt.






Hogy ne csak a szervízről szóljon a blog. Közben azért rendületlenül autózunk. Hol hangosabban, hol halkabban azért a kis 146 jtd megy, megy, teszi a dolgát, gyűjti a kilométereket.
És milyen jó az, amikor egy nyáresti színielőadást nézünk ami egy Olasz kis faluban játszódik sok-sok ismert "latin" slágerdallal mediterrán hangulattal...majd mikor vége, mindenki másnak vége, az emberek visszazökkennek, szétszélednek. Mi beülünk az öreg Alfába és hazáig úgy érezzük mintha folytatódna. A rövid hazaút mint egy harmadik felvonás. Ki tudja hogy csinálja és mitől van ez, de ilyenkor hálásan tudok rá visszanézni.




Kipufogó foltozás után sem tetszett az autó hangja. Ahogy halkítom vissza, megszokom, majd ismét jelez a fülem, hogy ez így még mindig nem jó. Harákol a motor, alapjáraton kicsit csattog. És 2100-as fordulaton tartva remeg és pulzál a kipufogó is.
Eddig próbáltam az ilyesmit a lendkerékre fogni, de azt a csatát már megvívtam, nem az lesz az eredendő ok. Kibékülve nem vagyok vele, de az talán majd egyszer egy külön játék lesz :-)
Szóval elkértem Józsibától a résolaj mérő szettjét, és kezdtem az alapoknál, résolajmérés hidegen 2perc alapjáraton.
Az értékek:
1. 12ml
2. 8ml
3. 20ml
4. 15ml
Visszanézve a gyári porlasztóim ÉRTÉKEIT a szórás nagyon nagy.
Nincs igazából tiszta kép arról, hogy a résolaj CR dízelnél mit is jelent, hát én végiggondoltam kicsit. A CR dízelnél precízen szabályozott az üzemanyag mennyisége, vagyis az injektor nyitvatartási idejétől függően meghatározott mm3-nyi mennyiséget fecskendez be.
A résolaj mi is? Oldalról betáplálunk adott nyomáson üzemanyagot. Ez a nyomás egyben ZÁRVA tartja a porlasztót.
Elektromos impulzus felemel egy mágnesszelepet ami nem mechanikusan, hanem hidraulikus kapcsolattal felemeli a tűt.
1. A nyitás ideje elektronikusan meghatározott, feltételezzük hogy minden porlasztónál azonos.
2. Ugyanakkor a betáplálási nyomás is azonos.
A felemelkedő tű mellett a nyomás hatására 5 kis lyukon kiáramlik a gázolaj.
A lyuk mérete és a tű melletti hézag határozzák meg, hogy adott nyomáson mennyi bír kijutni, illetve mennyi az ami a tű mellett talál utat. Amerre a nyomásesés nagyobb, arra megy több gázolaj. Ha a közepén lyukas slag végét befogom, a közepén spriccol a víz alapon :-)
1. Ha a lyuk beszűkül, több gázolaj jut vissza. Több résolaj lesz, viszont a csúcsnál a nyomás nagyobb, tehát a mennyiség lecsökken, de a porlasztás finomsága nem romlik.
2. Ha a tű nem emelkedik ki eléggé, nyilván több üzemanyag jut vissza, kevesebb áramlik ki a lyukakon. Nem tudom létezik e ez az állapot, de feltételezem hogy a mechanikus részek kopásával csökken a löket. Ekkor a csúcsnál a nyomás nagyobb, a porlasztás finomsága rendben lesz, de a mennyiség kevesebb lesz.
3 Ha a tű illesztése kopottabb, több áramlik vissza mellette. Ugyanekkor lecsökken a csúcsnál a nyomás, tehát kisebb üzemanyagnyomásoknál előfordulhat, hogy nem lesz meg a finom porlasztáshoz szükséges minimális nyomás a csúcsnál. Ekkor a porlasztó becseppen.
Visszatérve a mért résolaj értékekre, a 6ml-t tekintettem "jó" értéknek, a gyári porlasztóim ekörül mozogtak. Tehát van -2ml és +4ml maximási eltérés 1 percre nézve.
Mit jelent ez? -2000mm3 és +4000mm3 eltérés 8501/min fordulatszámon. Minden injektor 2 fordulatonként kerül sorra, tehát 425 befecskendezés alatt jön létre az adott küllönbség. Alapjáraton 8mm3/befecskendezés mennyiséget vehetünk kb jónak.
1. legyen ez jó résolaj mennyiség
2. -2000mm3/425inj=4.7mm3-rel kevesebb résolaj befecskendezésenként
3. 4000mm3/425inj=9.4mm3-rel több résolaj befecskendezésenként
4. 1500mm3/425inj=3.5mm+-rel több résolaj befecskendezésenként
A 8mm3 befecskendezett mennyiséghez képest mind NAGYON sok.
A dolog csak tovább bonyolódik, nem vágható rá, hogy pont ennyivel több illetve kevesebb jut be a motorba, mert ugye közös csőből erednek, vagyis egymásra is hatnak. ha egy injektor kisebb ellenállás a rendszerben, ott több gázolaj fog átáramlani, tehát ha valahol pl tű illesztés kopása áll fenn (3-mas eset), akkor azon a porlasztón nagyobb nyomásesés lesz, a többire eleve kevesebb mennyiség jut, valamivel kisebb nyomáson. A különbségek kicsik, hiszen ha egy porlasztó nagyon kopott, elengedi a nyomást, be sem indul a motor. Viszont a kicsi különbségek mellett is látszik, hogy a mennyiségekre mennyire nagy befolyással van a porlasztók állapota.
Próbaképpen a 3-mas henger porlasztóját visszacseréltem az eredetire. Miért? Egyrészt kiugró érték. Lehetetlen hogy az 1-es eset álljon fenn, hiszen nagyobb a résolaj különbség, mint a normálisan befecskendezett mennyiség, vagyis ez nem az az eset amikor dugulás miatt kicst több áramlik vissza. Ez kopásból eredhet, vagyis gynús hogy a 3-mas eset rossz porlasztási minőséggel, esetleg becseppenő csúccsal.
Csere után az eredmény egy nagyon halk motor. A remegés sajnos még megmaradt, bár enyhült. Most valójában ismét meg kellene nézni a résolajakat, hiszen változott az egész rendszer. Visszamérni, hogy a 2-es és 4-es porlasztók hogyan reagáltak a 3-mas cseréjére, és azalapján eldönteni, hogy melyik a következő amit ki kell cserélni.
Egyelőre azonban nem lövöldözök vaktában. A motorhang visszaigazolta a gondolatmenetemet, de biztos ami biztos én elküldtem az ominózus porlasztót (és a 3 maradék gyárit a polcról) egy bemérésre. Ez van, kíváncsi típus vagyok, szeretem igazolva látni, hogy nem hülyeségeket hordok össze :-)
Folyt köv...
Egy újabb típusbetegség utolért. Vagyis már üldöz vagy két éve, de kibekkeltem. Már két éve nyáron is és tavaly is figyeltem, hogy autópályán emelkedőn melegszik a vas, ha kint nagy a meleg. Na ez mostanra jutott el oda, hogy a minap Budapestről hazafelé választhattam a klíma és a belsősáv közt. Ha nyomtam neki és klímáztam, már kúszott is a 100-as pöcökre a vízhőfok.
Erhard szerzett nekem gyorsan olcsón hűtőt, remélem tartós is lesz, vagy legalább pár évet kibír.
Tegnap délelőtt ki is cseréltük, némileg segédkeztem a dologban, mert egyrészt ketten könnyebb, másrészt a lámpák már nem mindenhol gyári módon rögzülnek, hála a porrá rohadó lámpatartó tőcsavaroknak. Szóval a lámpákat én szereltem vissza, már tudom hova kell alátét, mi hova megy, hogy szépen álljon végül.
A hűtőcserét végül megúsztuk úgy, hogy nem vettük le a lököst. Nem hittem benne, de ketten összehozható, csak kicsit nőgyógyász meló.
Közben a közeli bontóból hatalmas mázli, de sikerült gyári rögzítőpatentokat szerezni, így a szétszedéskor elporladt darabokat rögtön cseréltük is. Kicsit fájlalom, hogy a kézifék gombot nem adta a csóka, azt mondja csak komplett kézifékkel együtt. Hát jó, majd lesz.
Mikor nézegettem a hűtőket, gondolkoztam azon, hogy vajon a réz hűtő nem jobb e. Drágán, de van ilyen. Végül olcsón lett alu hűtő, és egyelőre nem bánom. Ugyanis ami kijött, az pont az a drága Valeo rézhűtő volt. Valójában 5 év élettartammal, amit én 7-re kihúztam. Merthogy 7 éve új hűtőkkel vettem az autót.




Ma voltam a flexi csövet cseréltetni. Egy amolyan öreg róka akihez kipufogó ügyben szoktam menni, az a szimpatikus fajta. :-)
A flexicső nem volt kérdés, vagy három helyen volt teljesen szétesve belül, fújt ki orrán-száján. Plusz még a szaki talált egy felfüggesztési pontot ahol elnyílt a függesztő kampó és egy lyukacska tátongott alatta.
Pikk pakk megcsinálta. Ami érdekes az a végén egy rövid megjegyzése volt:
"majd figyeld meg, majd egy literrel fog kevesebbet enni"
Na erre rácsodálkoztam, mert pontosan ez az egyik ami idegesít, a legutóbbi pesti utamon 7.7-et evett az autó, ami extrém sok. Ezek után kíváncsi vagyok. Ennyit számítana egy szanaszét ment flexicső?
Javítás után már alapjáraton hallható hogy csendesebb, tisztább a motorhang. Menet közben pedig teljesen eltűnt a morgás, újra hallom a turbo sziszegését (és azt a ##censored## csörgést is mégjobban ).
És...a legérdekesebb, hogy hiányoltam az alacsony fordulati nyomatékot. Olyan nehézkesen indult mostanában, és a gázra is lomhábban reagált. Na ez feljavult, ennyitől.
Volt alkalmam alulról jól átnézni az autót, ideje egy alvázvédő kezelésnek, főleg a hátsó űléssor alatti részen.



0
548
Fórum
Friss topicok
- Giulia
- Stelvio
- Alfa történelem, híres ...
- 4C
- Együnk-igyunk, amíg teh...
- 164-166
- Filmek
- Építkezés
- Alfás cuccok, kiegészít...
- Zenebutik
Tagok
Új tagjaink
- UTPcableman
- rajkailaszlo
- Tamas.F.Lamas
- Filip05
- Milán147
- copernico
- PolgárViki
- Bimbi10
- grimedth
- Frankie145QV