aranytl - főkép
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-10-21

Mostanában mindennapos használatban van az autó és sajnos fokozottan használódik.
Már korábban is éreztem hűtőfolyadék szagot, de látni nem láttam semmi nyomát szivárgásnak.
Nos egy pár napja meglepett az Alfa egy kis tócsával a garázsban. Rövid nézgélődés a motortérben, a hűtő korrodálódott és ereszt. Cserélni kell.
Két márka között vacilláltam: Valeo vs. Nissens (a gyári kb. 80eFt lett volna). Végül Nissens lett, fene tudja miért, talán a jobb honlapja miatt.
Szükségem volt még egy rozsdamentes bilincsre és fagyálló hűtőfolyadékra (4l rózsaszín Tutela + 4l desztillált víz).

A cseréhez nem kellett sokat bontani a motortérben, csak a légszűrőházat kellett kiszedni a helyéről és az alsó burkolatot kellett levennem. A klímahűtőt a lökhárító rácsain keresztül ügyesen lecsavaroztam. Ventilátor kiszedése után leengedtem a használt folyadékot és a felső rögzítő csavar kiszedése után a hűtőt csak ki kellett emelni. Kis takarítás után mehetett be az új hűtő, majd összeszerelés fordított sorrendben.

Légtelenítés után járatás és csodálkozás. A vízhőfok mutató számomra eddig nem tapasztalt ingadozása aggodalomra adott okot. Elromlott a fél éves gyári termosztát a hűtő csere alkalmával? Vagy a jeladó ment tönkre?
Minden esetre a hűtőfolyadék nem szivárog sehol, szerintem nem hibáztam a cserénél. Csak ez az ingadozás nem tetszik.

>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-05-06

Még a vásárlás előtti próbaúton feltűnt, hogy a hűtőfolyadék hőfokmérő műszer mutatója nem akarja elhagyni a második vonást, és menet közben vissza is hűl. Az átvizsgáló szakszervízben (Darázs Kft gödöllői szalonja - aki teheti kerülje el, rém kontárok) kontaktspary-vel befújták a hőfokjeladó csatlakozóját. Miután nem változott semmi mondták, hogy talán termosztát.
Az elhalasztott, motort érintő nagyszervíz előtt használnom kellett a kocsit. Ha eddig ment ilyen állapotban, pár száz km nem okoz nagy bajt - gondoltam, de amit ki tudok cserélni magam is, azt megcsinálom.
Így került sor a termosztát, és némi kényelmi szempontokat figyelembe véve a vezetőoldali ajtóhatároló cseréjére.
A motortérben az autó életében nem mutatkozott jele komolyabb szerelésnek. Minden csövön gyári bilincsek voltak, a termosztát is még a gyárban került bele.
A csere után a nagy csőre a gyári bilincset nem lehetett visszatenni, helyére rozsdamentes bilincs került. Feltöltés és légtelenítés után a mutató 90-nél tanyázik meleg motornál, viszont a hűtőventilátor nem hűt kellően. Ekkor vettem észre, hogy a hűtőn egy szöszszőnyeg terül el, ami akadályozza a légáramlást. Jön a nyár és vele együtt a meleg, ezt mindenképpen meg kell tisztítani. Egyszerűbb lett volna akkor, mikor még nem volt feltöltve a rendszer, de ezért nem fogom újra leengedni a hűtőfolyadékot.
Volt a garázsban egy vékony puhaszőrű ecset. A fejét meghajlítottam, a nyelét meghosszabbítottam, kész a célszerszám. A hűtőről lecsavaroztam a klímahűtőt a lökhárító nyílásain keresztül, jó kis műtét volt :) Azután a hűtőről leszereltem a ventilátort, majd a motor felé billentve kitámasztottam. Az ecsettel és a porszívóval eltávolítottam a szöszszőnyeget.
Összeszerelés, megnyugvás, jó lett :)

Az ajtóhatároló cseréje könnyebben ment. Az új határoló már műanyag bevonatú, de ugyanúgy működik.
Egy probléma azért akadt. A kárpitban lévő kapaszkodó (amiben az ablakemelő kapcsolói vannak) ragasztva volt a kárpithoz, mert meg van görbülve és a fémfül nem tartja a helyén. Na ezt nem tudtam és nem is akartam visszaragasztani, így most kissé eláll és nyeklik az ajtó behúzásakor. Cseredarabot még nem találtam, talán mégis visszaragasztom.

>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-05-05

Szerintem bizonyos alkatrészekből - főleg motor alkatrészekből - nem érdemes utángyártottat beépíteni, ezek közé tartozik a hidrotőke is. Így nem volt kérdés, gyári kell. Több helyen érdeklődtem hidrotőke árak után, és bevallom majdnem meginogtam. Elég tekintélyes különbség van a gyári és az utángyártott ára között, és 16 darabnál ez komoly tétel. De végül szétnézve a neten, rábukkantam erre az oldalra: http://ricambi.alfisti.net
ahol igen jó árat mondtak.
16db gyári hidrotőke (46787055) ára 71421Ft áfa nelkül (szabadkai címre rendeltem).

Ami a vezérműtengelyt illeti, mivel nem típushibáról van szó, jó lesz bontott is. Az új különben 90eFt körül lenne, horror. Szerencsére találtam egy hibátlan tengelyt a helyi bontóban. 10eFt-ot kértek érte.
Nem hiányzott ez a kiadás, de legalább ezzel sem lesz gondom többet.

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-05-02

Eljött a nagy szervíz ideje. Szabadnapot vettem ki erre a napra, mert kíváncsi voltam a motorra. Olajteknő és vezérlés cseréje és a kapcsolódó dolgok elvégzése lett tervbe véve mára. Km-óra állása: 149823
Majdnem minden alkatrész megjött. A gyári szelepfedél tömítés és a vezérlésmódosító szimmering sajnos nem érkezett meg két hét alatt, így utángyártott lett véve.
Először a szelepfedelet bontottuk le tájékozódás céljából, hogy hogyan is áll a vezérlés, illetve a célszerszám (vez.teng. rögzítő idom) megfelelő-e.
Ekkor egy igen kellemetlen meglepetés ért bennünket, már bánom hogy nem fotóztam le. Amikor a kipufogó vezérműtengelyre próbáltuk rátenni a szerszámot, megdöbbenve láttuk, hogy az a bütyök szinte eltűnt. A többihez képest kb. 3mm-rel lekopott a csúcsa. A hidrotőke kikezdte és szépen lekoptatta.
Az biztos, hogy hidrotőkéből még a gyári volt benne, de talán a vezérlésmódosítóból is. Legalább is a rajta szereplő dátum erről tanúskodik.
Ez a felfedezés persze átszervezte a tervezett programot mára. Innentől kezdve felesleges lett volna bármit megcsinálni a motoron.
Először is kell egy kipufogó vezérműtengely és egy garnitúra hidrotőke. Ugyan nincs mindegyik közel a véghez, de inkább legyen mind kicserélve, akkor nem kell hozzányúlni a szelepfedélhez 100ekm-ig.
Ha ezek meglesznek, ismét neki lehet gyűrkőzni a nagy szervíznek.

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-04-15

Óra szerint 148ezerpárszáz km-rel vettem meg. Akkor volt hét és fél éves, első rá- és alánézésre jó állapotban.
Másodikra azért - amikor már józanabbul (főleg a szerelőm) szemléltük - találtunk pár megoldandó feladatot a kötelezőkön kívül:
- alsó motortér-burkolat két hátsó fülét tartó csavar sehol, annak menete a bölcsőn szintén sehol, hm?
- olajleeresztő csavar menetét felfúrták, és egy bazi nagy csavart tekertek be ferdén, ezért az olajteknő cseréje javasolt
- első féktárcsa kuka
- vezérlésmódosító végét járja (az első átnézéskor és a próbaúton sem hallatszott a hangja, de mikor elhoztam már igen, ki érti ezt)
- a váltó erősen ereszti az olajat
- jobboldali küszöb végén kezdődő korrózió (ez fáj a legjobban)

Az átvizsgálás után május 2-ára előjegyeztem az autó, addigra minden alkatrész meglesz - gondoltam.
folyt. köv.

 
>> EseményAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-04-12

Az autóvásárlás gondolata először 2008-ban merült fel bennem, de akkor még csak ábrándoztam. Azonban azt biztosan tudtam, hogy benzines kell, szedán és 10 évnél fiatalabb. Akkor még hátsókerék meghajtás volt a favorit, így nem is gondoltam az Alfára. Az egyetlen elfogadható modell számomra a Lexus IS200 lett volna, de az árfekvése nem tetszett :(
Teltek múltak az évek. Közben nézelődtem elsőkerék meghajtású autók között is, így akadtam régi elfeledett kedvencemre a 156-os Alfára, abból is a frissített modellre.
Sajnos a kínálat nem bőséges benzines 156-osokból, de végül 2011. áprilisában találtam egy tetszetős példányt, így hát megleptem magam születésnapom alkalmából :)
Hogy ezzel mit vettem a nyakamba? Tömören fogalmazva Dédapám mondása jut eszembe: "motor nyomor".
Na jó, azért ennyire nem szörnyű a helyzet :)

folyt. köv.

 
>> EgyébAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2011-04-05

Múlt héten megrendeltem a nyári gumikat: Pirelli P7 Cinturato 205/55 R16 méretben (79900).
Találtam hozzá kitűnő állapotú felnit is nagyon jó áron (30e+7e a futár). Ma felrakattam rá a gumikat (8e) és várja az autót a garázsban.