aranytl - főkép
>> EseményAlfa Giulia Q // 2022-07-23

Cél az Atlanti-óceán.
Motiváció: rég látott rokonok, sosem látott óceán, végre elég nagyok a gyerekek, szuper autó :)
A család 5 tagú, bruttó 15 napra megyünk. Beférünk a Giuliába?
Találtam olyan utazótáskákat, amelyek a csomagtartó méretére vannak szabva. Olyannyira, hogy az ülés ferde háttámlájához is igazodik. 4 darabból áll. 2 nagyobb gurulós, kihúzható nyéllel, 2 kisebb füles táska. Teljesen mégsem töltötte ki a teret, két kisebb válltáskát még be tudtam csúsztatni kétoldalt. Na ami ezekbe befér, az jöhet.
Egy mini hűtőtáskát tettem a kisebbik gyerek lábához, mert ugyan menet közben nem eszünk, de a csomagtartóban minimum 50 fok lesz.

Szombat lévén az M7-est hanyagoltam, inkább délen az országutakon hasítottunk. Így az egyik kedvenc szakaszom is útba esett: Bátaszék - Bonyhád
Legjobb részeken új aszfalt, gyors kanyarok és minimális forgalom.

Nagykanizsa előtt hajtottam fel a pályára. Letenyénél tankolás, a pisztoly állandóan lekattant. Kértem a kutas kisasszony segítségét, hátha van valami ötlete. És volt :) Nem kell bedugni teljesen a pisztoly, akkor nem kapcsol le és végre rendesen folyik a benzin. Cserébe tartani kell a töltés idejéig. Ez hasznos tipp volt, mert a későbbiekben állandóan így kellett tankolnom, bedugva mindig lekattant.

Irány Szlovénia. Pályán mentünk végig, jó út, szép tájak. Fix trafik áblával jelezve. Semmi említésre méltó nem történt. Kultúráltan közlekedtek, szépen lehetett haladni, még akkor is amikor az erdőtűzhöz igyekvő tűzoltók több tíz autós konvoja mellett mentünk.

 
>> EseményAlfa Giulia Q // 2022-07-06

Túl van már az autó a bejáratáson, ideje jobban megismernem mire is képes. Eddig szigorúan álló helyzetben kapcsoltam Race módot a hang miatt, de kíváncsi voltam már, milyen korlátozások nélkül vezetni.

2 futamra regisztráltam. Az első futam első 2 körén D módban hajtottam. Azt találtam ki, hogy a féktávokat ahhoz a fékerőhöz lövöm be, ahol még éppen nem kapcsol be a vészvillogó. Így talán nem nyírom ki a féket. A harmadik körre menet a 13-as kanyar után kapcsoltam Race módot, de sajnos ebben a pillanatban beintettek a boxba mindekit, mert egy Tesla a gumifalban állt meg a célegyenes végén. Ennek a futamnak annyi :(
Sőt a következő 2-t is törölni kellett az elhúzódó helyreállítás miatt. A kényszerszünetben legalább jutott idő gyml cartárssal beszélgetni és egymás autóját mustrálni.

Hogy mégis legyen valami élményem erre az alkalomra, bekönyörögtem magam a 4. futamba. Egyből Race móddal indítottam.
A fék kímélése érdekében az első gumik tapadására támaszkodtam. Kanyarba nagyobb tempóval engedtem be az autót, nem fékeztem meg annyira. Hagytam, hogy a gumik fékezzék le az autót a megfelelő sebességre. A fék meg is úszta, de az első gumik durván megkoptak. Valamit valamiért.

Ez a futam tiszta volt, mind a 20 percet kihasználtam. Köridőt nem mértem, sőt a köröket sem számoltam. Leintésig nyomtam. Az autó zseniális, a gumik durván tapadnak. Álom korlátozás nélkül hajtani. A kigyorsítás során remekül érezhető a nyomaték. A hátulja egyszer sem akart kitörni, meg sem kapart.

Ennél élvezetesebbet talán csak karbon fékekkel és slick gumikkal lehetne. Kurva jó :D

 
>> Tuning és extraAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2021-02-26

A márciusi évnyitó túra előtt nem bírtam tovább, beszereltem a hátsó GTA stabilizátort.
Elvem szerint egyszerre csak egy dolgot érdemes változtatni, különben nem tudod, minek tulajdonítsd a változást. Na ezt megszegtem. A lengéscsillapítók beszerelése után meg kellett volna állni és próbakörök után cserélni a stabot. De olyan messze vannak a hegyek.

Mindkét GTA (első, hátsó) kanyarstabilizátor megérkezett (fiatalkatrészek), de az elsőt bölcső leeresztéssel lehet csak. Annyira nem mennék bele. Viszont a hátsó pár csavar. Jóformán meg sem kell emelni a kocsit, csak bebújni alá.

Ahogy bújkálok az autó alatt, megláttam az erősen korrodált benzintartályt tartó pántokat. Megvan a következő szerelnivaló.

A hátsó stabilizátor erősítésével lehet javítani az alulkormányzottságon. Ez olyan jól sikerült, hogy az első lendületes mátrai kanyarban elindult az autó fara. Kissé meglepett. Ezt később is megcsinálta, túlkormányzott lett. Felborult az egyensúly a hátsó stab cseréjével, utána kell menni az elsővel.

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2021-02-24

A mindennapos városi használat és az októberi túra (liusz és VV6 társaságában) igencsak legatyásította a futóművet (kopogás, nyekergés). A rendellenes hangokon kívül volt látható hiba is: hátsó ütköző leszakadva, első rugók alatti gumi szétszakadva, hátsó bekötőrúd szilenje repedezett.

A túra arra is rámutatott, hogy érdemes feszesíteni az élvezetesebb kanyarvétel és úttartás végett. Mivel döntően városban használom az autót, ültetés kizárva, némi kényelemről viszont hajlandó vagyok lemondani. Némi kutakodás után került fókuszba a hollandok terméke. A márkanév és a reklám meggyőzött: Koni Special Active

Decemberben elkezdtem bespájzolni az alkatrészeket, hogy majd tavaszra felfrissített futóművel vághassak a hegyeknek.

- lengéscsillapítók (Koni)
- porvédők, ütközők (Sachs)
- első toronyszilent (Sachs)
- első rugók alá gumi (gyári)
- bal alsó lengőkar (TRW)
- kormányösszekötő gömbfejek (TRW)
- hátsó bekótőrudak (gyári)
- hátsó csavarok a kerékagynál (gyári)
- első villa csavarok (gyári)
- önzáró anyák 12x1.25 (Lada)

A műveleteket 2 nap alatt sikerült elvégeznem. A csavarok könnyen mozogtak, mert a szerelések során bezsírozva szoktam összerakni. Ez különösen a hátsó futóműnél könnyíti meg jelentősen a munkát. A hosszú csavar a távtartóval és a tengelycsonkkal is szeret összegyógyulni.

Kezdjük a könnyebbel címszóval először a hátsó részt csináltam.
Szükséges eszökzök:
- csillag csavarhúzó, PH2
- 6-os imbusz, ezek a csomagtér burkolat bontásához kellenek (szedán)
- 22-es csillagvillás / crova, 6-os imbusz a csillapító szárához
- 19-es csillagvillás / crova a tengelycsonk csavarokhoz
- 15-ös crova a bekötőrúd csavarokhoz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, feszítővas, rugóösszehúzó

A szerszámok minősége nagyban befolyásolja a munkaidőt. Egy jó ütvecsavarozó vagy légkulcs nagy szolgálatot tesz.
Autó hátulját felbakoltam, kerekek le, fékcső és ABS jeladó lengéscsillapítóról leakaszt. Csomagteret kipakol. Szár önzáró anyáját lecsavarni, alsó két csavart kibányászni a tengelycsonkból (ha jól be van állva, akkor drótkefe, csiszolópapír, csavarlazító, kalpács és kiütő játszik, jó móka). A feszítővassal a toronyszilentet cuppantotam ki a helyéről. A váznyúlvánba akasztva a lengéscsillapító stabilizátor bekötésére szolgáló fülnél nyomtam lefelé. A szilent peremét előtte be lehet fújni felülről pl wd-40-el, hogy könnyebben kicsússzon.
Ha kint van a cucc, rugót összehúzni, toronyszilentet leszedni. Össze fordítva. A visszacuppantást emelővel oldottam meg.
A bekötőrúd cseréje gyerejáték. Reménykedjünk, hogy a tengelycsonk szilentje ép, különben cumi.
Fontos, hogy a lengőkarokon átmenő csavarokat keréken, vízszintes talajon álló autónál húzzuk meg!

Az eleje nagyobb falat, de szerencsére az összes csavar könnyen jár, hála a nem is olyan távoli előző javításnak. Konkrétan az alsó lengókar 2 évet sem bírt ki (TRW). A gömbfeje úgy megszorult, hogy kalapáccsal kellett állítani, hogy kiférjen a fészkéből (zsírhiány?).
Szükséges eszközök:
- gömbfej kinyomó (kormány összekötő, felső lengőkar, alsó lengőkar)
- 22-es crova alsó lengőkar anyához
- 22-es villáskulcs kormányösszekötőhöz 2 db
- 15-ös crova alsó lengőkar csavarokhoz
- 19-es csillagvillás / crova és
- 10-es imbusz a villa csavarokhoz
- 17-es crova a torony csavarjaihoz
- 17-es (15-ös) racsnis csillag és 5-ös imbusz a stab összekötőhöz, felső lengőkarhoz, kormány összekötőhöz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, rugóösszehúzó

Az alsó lengőkar cseréjét korábban már leírtam. Alapvetően ezen képes leírás alapján érdemes csinálni. Viszont az összeszerelést elnagyoltan írja, pont a lényeges fogás hiányzik. Ugyanis, ha a féltengely csukló erősebb, mint a képen (pl.: V6, vagy JTD) akkor a gömbcsuklót nem egyszerű behelyezni a helyére. Oldalra és kissé előre kell kibillenteni, hogy a furatba bemenjen. Utána lehet visszaigazítani egyenesbe, hogy beüljön a kúpba.

A lengéscsillapító cseréje ehhez képest sokkal egyszerűbb, feltéve, ha a villa nincs rágyógyulva. A villa csavarjait ki, a felső lengőkar gömbcsuklóját le kell oldani. Fékcsövet, ABS jeladót, stab összekötőt lekötni a csillapítóról / villáról. Villát lehúzni a csillapítóról és félrefordítani. A toronynál a 2 anyát lecsavarni és kibányászni a helyéről az egységet.
Mielőtt a rugót levesszük, érdemes összejelölni a felső rugótányért a rugóval. A menetek között elég kevés hely van. Spéci összehúzó előnyben. Nekem csak vaskos van, azt be kellett feszíteni a menetek közé és még így is para volt. Baromi erős az első rugó.
Össze visszafelé.

Összességében elégedett vagyok az alkatrészekkel. Most minden szép és jó, majd a km-ek döntenek.
Elöl majdnem 2 cm-rel magasabb lett az autó. Ebben szerepet játszhat az új rugóalátét, a toronyszilent és a lengéscsillapító. Kicsit szokni kell, nem szebb, de ez a gyári magasság.

Folyt. köv. első és hátsó GTA stabilizátor beszeréles.

km: 242368

>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2020-07-15

Kicsit késve cseréltem olajat, tavasszal szoktam. Évente végzem, mert nagyrészt városban használom az autót. Az útmutató szerint ez fokozott igénybevétel.
Selénia 10w40, gyári olajszűrő + pollenszűrőt is cseréltem.
233045km

 
>> Tuning és extraAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2019-06-30

Történt, hogy egy tempós szerpentinezés után túlmelegedett a fék és elkezdett nyúlni a fékút. A szaga is rettenetes volt. A gyári méreteken belül kerestem megoldást ami bírja a kiképzést és utcai átlagos használat során is megfelelő.
A választásom a Brembo Sport termékére esett. Külföldi oldalakon olvastam pozitív tapasztalatokról, illetve neves gyártó lévén bizalmat szavaztam.
A gyártó szerint 600 C-ig jó fékhatást nyújt, legjobban 200-300 C között működik, és hidegen is elég erőteljes fékhatás van, így nem kell melegíteni átlagos használat esetén.
Kiegészítettem a szettet még fémszövetes teflon fékcsövekkel, valamint dot4+ fékolajjal töltöttem fel a rendszert a kívánt hatás elérése érdekében.

A szerelés menetét nem írom le. Inkább a tapasztalatokat osztanám meg.

Először csak a fékcsöveket és a fékfolyadékot cseréltem le, hogy külön tudjam értékelni a hatást.
Írták, hogy a fékhatás hamarabb jelentkezik az új csővel, jobban adagolható a fék, az ABS is direktebben fog működni. Hát rosszabb nem lett az tuti, de nem esküdnék meg az ellenkezőjére. Frankón működik, talán hamarabb felkeményedik a pedál álló helyzetben taposva.

Ezek után cseréltem tárcsát és betétet.
Először pár száz km-t kímélve vezettem városban, hogy rendesen összekopjon. Utána a gyár ajánlása szerint "megedzettem" és attól kezdve lehetett "ütni".
Hidegen fog annyira mint az előtte használt Zimmermann tárcsa és Textar betét.
Érezni, hogy több fékezés után, amikor melegszik, jobban fog.
A "tesztpályán" ahol az előző szett túlmelegedett, ott ez bírta a gyűrődést. Volt ugyan szaga, de fékhatás is megmaradt.
Gyakran kell lemosni a fékport, különben hajlamos a nyikorgásra. Illetve a furatok miatt erőteljes lassítást búgás kíséri.

Az ára kicsit magasabb mint az EBC, amit szintén sokan dícsérnek. Azzal sajna nincs tapasztalatom.

>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2019-06-26

Az új nyárig gumik felszerelése után egy futőmű ellenőrzést kértem, ahol megállapították, hogy elöl a bal alsó lengőkar gömbcsuklója lóg. Csere szükséges.
Vettem egy TRW lengőkart, hétvégén kicseréltem. Ebben nagy segítség volt ezen a linken található leírás.
Fontos, hogy a villa szilenten átmenő csavarját az autó alaphelyzetében húzuk készre.
Ezt úgy érhetjük el, hogy a futóművet addig emeljük, amíg a kasztni éppen emelkedni kezd. Na itt kell meghúzni a csavart.

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2018-04-21

Idei olajcsere megejtve. 210462 km

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2017-04-18

Idei olajcsere megejtve. 203327km

 
>> SzervizAlfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2014-04-29

Ma megejtettük az első felső lengőkarok cseréjét. Gyári került a gyári helyére. A baloldalinak már a gömbcsuklója is kopott volt, a jobboldalinak csak a szilentje volt kuka.
Megejtettük az éves olajcserét is, kicseréltem a pollenszűrő és a levegőszűrőt is.

Az első futómű jelentősen halkabb lett.
Sajnos megvizsgálva a stabilizátort, kiderült, hogy hiába cseréltük ki a szilentjét egy éve, a rúd mostanra annyira megkopott, hogy már mozog és valószínű a maradék kopogás emiatt van :(

óra állás: 174476 km