Blog >> váltóolaj

>> SzervizGTPeti // Alfa Spider / GTV 2.0 JTS // 2014-09-27

Elérkezett a váltóolaj-cseréjének az ideje. (Na jó, lehet nem érkezett el, de én akkor is lecseréltem. :)

Castrol Syntrans Transaxle 75W90 került bele. Ez a legendás TAF-X utódja, ami forrásaim szerint egy kimagasló és univerzálisan használható hajtóműolaj (volt).

Ám van itt is egy (kicsit későn felfedezett) ellentmondás a specifikációban. A régi hivatalos előírás ui. Tutela ZC75 Synth volt, ami egy GL5-ös olaj. Az új előírás pedig a Tutela Technyx, ami GL4+ -os olaj. (Itt is ezt a témát boncolgatják.) Ráadásul a viszkozitásuk sem ugyanaz, mert 75W80 vs. 75W85. Márpedig ha mindkettő engedélyezett hivatalosan, az azt is jelenti, hogy sem az API osztály, sem a viszkozitás nem extrém kritikus. Illetve azt is, hogy régen nem a legoptimálisabbat ajánlották. (Déjavu, lásd 159 MJet mizéria...) Vagy azt, hogy már azt mondják "igazából megteszi a könyebben előállítható olaj is", mivel gyári ajánlás, ezt fogják megvenni az emberek/szervízek és így nagyobb a profit. Ki tudja, melyik szempontok játszottak közre az ajánlás megváltoztatásánál.
Nos az én általam választott Castrol olaj GL4+ -os, vagyis az újabb ajánlás szerinti. Mindenesetre nem értem, hogy miért változtatnak ilyen dolgokon... (Létezik egy angol nyelvű tanulmány a neten, amelyik pont ezt a témát boncolgatja: Miszerint nem mindegy, hogy egy váltóba GL4 v. GL5 olaj kerül, a viszkozitástól függetlenül. A "GL3/4/5" olajok eleve kicsit gyanúsak, vagyis szuboptimálisak. A lényeg nem is a kenés, hanem az adalékok szinkrongyűrűkre gyakorolt hatásában rejlik. A GL5 ilyen szempontból "agresszívabb".)

A cseréről annyit írnék, hogy a váltó alatti műanyag burkolatot kell leszedni (PH2 csavarok + 2db 10-es hatlapfejű csavar). Ezek után láthatóvá válik a 3 db M12-es belső-imbusz csavar. Ebből csak a legalsó (hátsó) és a felső kitekerésére van szükség. A leeresztőcsavar sajnos (vagy természetes módon...) nehezen hozzáférhető helyen van, ui. útban van a bölcső. Ez azt jelenti, hogy egy szabványos 1/2"-os hajtószárral nem férni hozzá. A 12-es->10-es hatlapfejű imbusz bit-et (a 12-es oldalán!!) egy villáskulccsal lehet meglazítani. Tehát azon a felén, ami a csavarból kilóg. Ennek az az oka, hogy ez tényleg metrikus 12mm-es, míg a másik, ahova az adapter jön, az jó eséllyel colos méret, vagyis a 10-es villáskulcs enyhén lötyög rajta. A másik ok pedig, hogy a hernyócsavar jól be van állva és egy 10-es kulcs rendszerint vékonyabb, mint egy 12-es, vagyis könnyebb elgörbíteni. Főleg, ha egy csővel még meg is hosszabbítod. Természetesen szebb megoldás egy M12-es célszerszám. Mivel a leeresztőcsavar belső fele mágneses, célszerű visszatekerés előtt alaposan megtisztítani.

A választott Castrol olaj mellett szól az is, hogy kiöntőcsőr is van a flakonon, így könnyebb a beöntőcsavaron bejuttatni a 2db 1 literes flakon tartalmát.

Én adagoltam mellé egy váltóba való Xado EX120-at. (A flakonba, felrázva. Nem keverve.)

>> SzervizWilly // Alfa Spider / GTV Spider 2.0 TS // 2014-08-18

Kihasználtam, hogy végre szabadságon vagyok, ezért unokatesómmal el tudtunk végezni pár apróságot ami miatt nem kell szervizbe vinni a kocsit.

-váltóolaj csere (Tutela ZC75 Synth) 69600km
-fagyálló csere, mert a réginek nem tetszett a színe (piros unixos alumíniumbarát került bele 2 liter -72 fokos, ez lett felöntve ioncserélt vízzel)
-a hővédő lemezt lerögzítettük normálisan
-az akkumulátort is lerögzítettük rendesen
-feltettem az anyósülés mögé a tároló hálót
-észrevettük, hogy a test kábel beleér alul a motortakaró műanyag burkolatba és koptatja, ezt is rögzítettük, hogy ne érjen már bele
-ablaktörlőlapát csere, a régit az előző tulaj nem cserélte időben és belekarcolt a szélvédőbe. Remélem polír kiveszi

>> SzervizLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2014-01-25

Olaj (Selénia WRPE), olajszűrő, levegőszűrő
Váltó olaj: Tutela Matrix
Fékfolyadék
2 kipufogó tartó gumi
2db csomagrögzítő
munkadíj

>> SzervizViktor85 // Alfa Spider / GTV 2.0 Twin Spark // 2014-01-18

Motorolaj csere: Castrol 10w40 5 liter és Bosch olajszűrő
Váltóolaj csere: Motul Motylgear 75W-90 2 liter
Új légszűrő
Új pollenszűrő
Új Valeo ablaktörlőlapátok

91634 km

>> SzervizNeoEx48 // Alfa 156 1.6 TS // 2011-04-28

Az előző blogbejegyzésben mutattam be, hogyan alfásítottam az alufelniket, és készítettem fel a kerekeket a nyári üzemre. Mivel ezekhez azért kellett némi idő, csak most jutottunk el odáig, hogy a leszedjük a téli kerekeket, és felkerüljenek a nyáriak. Ha már megyünk a szervizbe, ezen kívül egy két dolgot még szeretnék megejteni:

- váltó-olaj csere
- kormány szervó-olaj csere
- új csavarok a kerekekhez
- kerékőr
- klíma tisztítás

Az első két pontot azért érzem szükségesnek, mert az előző tulajék ki tudja mikor csináltattak ilyeneket utoljára. A kormány a végpontokban bugyborékoló hangot ad ki, úgyhogy szerintem indokolt a csere, a váltó meg miért ne alapon :) Természetesen mindkét esetben csak gyári Selénia olaj jöhet szóba.
Az új csavarok a kerekekhez azért kellenek, mert a régiekkel ugyan semmi baj sincs, csak látványosan nem újak, nem mutatnak túl szépen a felújított kerekeken. A kerékőr pedig ugye azért hogy nagyobb biztonságban legyenek a szép kerekek :) (ezeket magam vásároltam egy másik helyen). Klímatisztítás pedig, mert jön a nyár, és legyen rendben :)

Költségek:

Kerékmosás: 1400 Ft
Centrírozás (alu): 5200 Ft
Alufelni szerelés: 2600 Ft
Csavarok (16 db): 8320 Ft
Központosító gyűrű (4 db): 4000 Ft
Selénia Tutela Car ZC 75 Synt 75/W80 GL-5 (2 liter): 8790 Ft
Váltó-olaj csere: 4400 Ft
Klímatisztítás: 7500 Ft

Ezen kívül észrevették a szervizben, hogy a benzincső betöltőnél mintha nem lenne jó az illesztés és kis benzin szivárogna betöltéskor. Ezt egy új bilincs felrakásával orvosolták.

A figyelmesek észrevehették, hogy a kormány szervo-olaj cseréről nem tettem említést, erről némi meglepetés miatt a következő blogbejegyzés fog szólni.

Km óra állása: 175 828

>> SzervizSebi // Alfa 145 1.6 Boxi Ferri // 2011-09-15

Ma megoldódott a tolatólámpa gond. Bele került egy új kapcsoló és már űködik is. Viszont közben kiderült, hogy a váltó olajra is ráfér már a csere (NAGYON).. úgyhogy + 8500 forint nem tervezett kiadás volt... A bal első féltengely gumiharang is új már. A mai "balhé" 22430 forintba került, de hát ez ilyen..

>> SzervizLiquid // Alfa 156 2.0TS // 2011-08-22

Jani barátom Erhardnál járt, és felajánlotta a segítségét így rendeltem pár cuccot a következő szervízhez:
5L Selénia 20K AR
olajszűrő
2L Tutela ZC 75 Synth
Levegő és pooenszűrőm már van.

>> SzervizPutyesz // Alfa 166 2.4 JTD // 2011-05-22

Már egy ideje ugy viselkedett az autó mint egy szívódízel...végül sikerült megtalálni a hibát,a légtömegmérő....35 papír volt ház nélkül!azóta állandóan 180-al akar menni:)!!!
a váltóolajat is lecseréltettem így 100e km-ig az is le van tudva.

>> SzervizKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2010-05-28

zsámbék, alfakontakt (0528)
selénia 20k 10w40, gyári olajszűrő, gyári légszűrő, tutela váltóolaj, kék:) hűtővíz, átnézés, próbaút, ezazamaz

km óra állás: 140.388km (13.301km után)

kts: 7150+2000+350 (+olajcsere kupon 12.000Ft - korábbi bejegyzés)

>> SzervizKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-06-17

Elkészült. (0617) Szuper lett a futóműve nagyon, az új lengőkaroknak és a RAJ hátsó gátlóknak köszönhetően. Nagyon jól tart a kanyarban, nem dőlöngél, szépen fekszi az utat és nem utolsó sorban nagyon jól viseli a kátyúkat. Sokkal-sokkal jobb lett. Úgyhogy az elsőket is kezelésbe vetetem nemsokára.

Az olaj sem a kormányműből 'folyik'. Inkább a váltó lesz a hibás, ami viszont nem olyan nagy gáz, mintha a kormányművet kellene -esetleg- cserélni. Így ha minden igaz, elég lesz a tömítéseket kicserélni, csak ahhoz jól szét kell kapni, ahogy hallottam. - Legközelebb..

Helyére került az üléscsavar. Gergő szerint sem volt gyerekjáték a visszahelyezése, de megoldották. A xenon viszont nem javult meg. Arra azt mondták xenonos hozzáértők, hogy nem biztos, hogy a trafóval van a gond, az is lehet, hogy egyszerűen csak nem kap elég feszültséget, azért kapcsol le, vagy éppen azért nem kapcsol fel. De csak a jobb oldali..?! Mondjuk ez is magyarázható azzal, hogy az van messzebb az aksitól.. de mire nincs magyarázat? Egyszer kiderül mi a hunyó..

A rezonátor csövet éppen ideje volt már cserélnem.. Kicsit ki volt már szakadva, mert mindig az ér le először az alacsony hasmagasság miatt. Tehát ezért volt olyan érces, fura hangja a kipufogónak onnan alulról, nem pedig mert valahol kilyukadt a dob vagy a cső. Hál' istennek így egy dolog cseréjével megúsztam az egészet. Ami a rezonátorcsőtől hátrafelé van, az pedig úgyis kuka lesz nemsokára.

Ami legközelebbre maradt, az a jobb hátsó elektromos ablak vizslatása, hogy mitől nyikorog. Illetve a jobb első is kaphatna egy automata üzemmódot, hogy ne kelljen azt sem felfelé mozgatáskor végig nyomva tartani, ahogy a bal oldalit sem kell. A 'lefelé'-vel nincs gond, az úgy működik. Elképzelhető, hogy kicseréltetem a most benne lévő (2008.május, Selénia) motorolajat, arra, amit Egom-ban nyertem. Igaz, hogy még nem tettünk meg azóta 10.000km-t vele, de az egy év már letelt, és a nyeremény is itt fog csak álltában tönkremenni, ha nem használom el.. Ami még hátra van, az a vezérlés átnézése. Új vez.mód-ot 99%, hogy kapni fog lassan. Ha pedig a váltó szétszedésre kerül és kitömítik rendesen, akkor lehet, hogy megoldódik a hátramenet-recsegés időszakos problémája is egy váltóolaj cserével. Futóműveshez még nem lett elvíve. Sor kerül erre is, de lehet, hogy csak az első gátlók cseréje után. Igaz, hogy addig kapaszkodnom kell a kormányba és a gumik sem kopnak megfelelően, de jövőre úgyis kap újakat, addig meg csak kibírják. Hát ennyi. Jövő hónapban folyt.köv.

[Költségeim: rezonátorcső ~13.000Ft, munkadíj ~14.000Ft + 1.000Ft]