Blog >> 159
Régóta tervezem, hogy építek valahova egy beállót az autómnak. Még a 146-nak szerettem volna, de mostanra jutottam el a megvalósításig. A terv eredetileg egy külön kocsibeálló volt, de megmérve a 159 méreteit kicsit módosult.
Nyáron amolyan hirtelen félmegoldásként beálltam a két épület közé, napvitorlát feszítettem ki és ott hűsölt az autó.
Aztán rájöttem, hogy alapvetően ez nem is rossz ötlet. Mármint itt parkolni a két épület között. Amúgy is a munkámban is segítség, ha ott a két épület közt van egy hasznos fedett tér. Mellesleg pont megfelelő méretű, kényelmesen be tudok állni az autóval.
Nekiláttam, megrajzoltam az elképzelést, megmutattam egy "mesterúrnak", aki hümmögött, mondott hajmeresztő összeget, meg egy távoli időpontot. És próbált lebeszélni a "lapos tetőről" és a polikarbonátról.
Nos én nem tágítottam, nekem a laposnak álcázott kis lejtésű tető és a polikarbonát által beengedett fény kellett és kész. Úgyhogy hetekig gyűjtöttem az információt a polikarbonát lapok típusairól, terhelhetőségéről. Aztán megterveztem magamnak. Aztán vagy 4 hét alatt szabad óráimban meg is építettem. Van benne sok szokásostól eltérő megoldás biztosan, de ez így biztosan olyan, ami nekem tetszik. Biztosan olyan, ami gondosan lett lekezelve, kimérve, felépítve. A két épület természetesen se nem egyforma hosszú, se nem párhuzamos. Kellett kattogtatni a lézeres mérőt, és számolgatni, precízen levágni a hosszakat, hogy szépen el lehessen csalni. Sok munka volt, de így volt igazán öröm először beparkolni alá :-)
És picit több mint harmad, jóval kevesebb, mint féláron épült meg az árajánlathoz képest úgy, hogy az anyagminőségen nem spóroltam. Borovi fenyő gerendák, Tikkurilla faolaj, Clima Control-os Makrolon polikarbonát lemezek, aluprofilok.
2017.12.20. A világítás is végleges formát öltött. Maradék gerenda darab, egy használaton kívüli inox lekvár tölcsér és egy Xiaomi Yeelight izzó kompozíciója :-)
Az utóbbi izzó jó móka, sőt itt még haszna is van.








Már a vásárlás napján szemet szúrt, hogy a termosztátom nincs a helyzet magaslatán, mert korábban nyit, mint kéne. Így ma elgurultam szerelőhöz és kicseréltettem. Mahle került bele, leírás alapján 88 fokon nyit. Szerviz után kipróbáltam, és bármit csináltam a kocsival oda volt szegezve 90 fokra a vízhőfok mutatója. :)
Anyagdíj: 20000 Ft
Munkadíj: 5000 Ft


Kicseréltem a termosztátot, Rendesen működik a diagramok szerint.
Levegő nyomócsövet ki kell szabadítani, hogy hozzáférjünk a termosztáthoz.
A hátsó két cső gyorscsatival van megoldva, a fém biztosítókat a csövek feléig szükséges (vagy tovább) kihúzni az oldáshoz.
Bemelegítés alapjáraton történt, kb. 88 foknál kezdett nyitni, ott kezdett melegedni a felső cső. AlfaOBD-vel mértem, 80 fokos víznél a műszerfali mérőke már 90-en állt.
Fűtés ill. üzemállapottól függően a mutató 90 fokon áll miközben a vízhőfok a diagramon láthatóan változik.
Ha valaki ugyan olyan perverz mint én, hogy télen cserél fagypont közelében szabad ég alatt termosztátot, javaslom hogy előtte melegítse meg kicsit a vizet így a csöveket is a könnyebb oldhatóság érdekében.








Reggel termosztátvizsgálat volt.
Mutató szerint ~82-89 között mocorog a vízhőfok, MES szerint viszont csak ~76-81 között.
07:17 - 07:25 között autópályán 1-es kép.
07:36 - 07:40 között a városi araszolásban 2-es kép.
A termosztát nyitási értéke tényleg 88 fok kellene legyen, mutató szerint nálam 80 foknál kinyit, viszont ez MES szerint csak ~75 fok.
Ebből következtetve működik a termosztát, de nem jó értéken, így hűvösebben jár a motor mint kellene.


Pár nap alatt észrevett megoldandó dolog az autón:
- termosztátot kell cserélni ✓
- cserélni kell a kiegyenlítőtartály egyik csövét (50518111), mert elporladt a csatlakozója ✓
- első rendszám keret nélküli felrakása, hogy a parkradar ne visítson ✓
- tetőantenna szár is cserés, mert meg van rágva ✓
- váltóolaj csere ✓
- fékfolyadék csere ✓
- bőrápolás ✓
Ahogy elhoztam az autót még aznap felrakattam a téli szettet, ami szintén gyári, csak ez 17-es. Kevésbé néz ki jól, mint a nyári 19-es TI felnikkel.

2017.11.24-én került hozzám 139400km-rel, az autó Svájcból származik. Egyelőre még barátkozunk, az ereje nagyon tetszik és a halom extra sincs ellenemre.
"Amikor a motort megállítjuk, néhány kiegyenlítő a hozzá tartozó bütyök nyomása alatt marad, ilyenkor elég idő marad arra, hogy az olajszivárgó résen a normál működésnél több olaj elfolyjon, a hidraulikus elem belseje jobban kiürül. Ebben az esetben előfordul, hogy a motor indítása után rövid ideig csattogó hangot hallunk."
A gumis végre adott időpontot. Másfél órát fagyoskodtam ott, mire sikerült átszerelniük a téli kerekeket. Nem volt gyors. Ellenben lassú. Ketten vannak, foglalkoztak ott mindennel egyszerre. Nagyon nem irigyeltem őket sem. Viszont lemosva, újra centírozva tették fel, ami mindenképpen plusz pont. Egy fűtött várójuk mondjuk lehetne..
A nyári kerekeket otthagytam tárolásra, egyszerűen túl nagyok, nincs hova eltennem.
