Minden kiderült a plug-in hybrid Tonaléról

2022-11-22  Alfa Amore
Az Alfa Romeo mindent elárult a Tonale plug-in hybrid változatáról. A Q4-hajtású csúcsmodell városban több mint 80 kilométert képes megtenni elektromos hajtással.
Hírek >> 2022  

Az Alfa Romeo ismét egy mérföldkőhöz érkezett: a Tonale az első plug-in hybrid hajtású modellje a márkának. Az autó - bár már a Stellantis-érában alatt jelent meg -, még az FCA által kifejlesztett (Small Wide LWB 4x4) platformon alapul, így a plug-in hybrid hajtás alapját is a Jeep Renegade és Compass változata adja. Viszont azok még gyengébb teljesítményűek, az Alfa ebből a hajtásból most kihozta a maximumot.

Műszaki adatok

Az autó 280 lóerős összteljesítményt kínál, Q4 hajtáslánccal. A 180 lóerős 1,3 literes, soros négyhengeres MultiAir tubómotor egy hatfokozatú (japán, Aisin gyártmányú) automata sebességváltón keresztül hajtja az első kerekeket, míg a hátsó tengelynél egy 90 kW csúcsteljesítményre és 250 Nm forgatónyomatékra képes villanymotor dolgozik. Az ehhez kapcsolódó 306 Voltos, 15,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor városi használatban akár 80 kilométert meghaladó teljesen elektromos hatótávolságot ígér. A gyár közlése szerint hibrid üzemben több mint 600 kilométer hatótávolságot ígér az autó. 

A két tengely hajtása között nincs fizikai kapcsolat, azok működését virtuálisan hangolja össze a vezérlő elektronika. A Tonaléba kerülő 1,3 literes motor egyébként még a Fiat 500X-ben mutatkozott be pár évvel ezelőtt, ott 150 lóerős teljesítményre volt képes.

Az Alfa Romeo szerint a Tonale a jelenleg kapható egyik legtakarékosabb plug-in hibrid szabadidőjármű, amely fenntarthatóság tekintetében is kimelekedő, Co2-kibocsátása mindössze 26 g/km. Ez 40 százalékkal csökkenti a teljes modellcsalád összesített emisszióját.

Az adatok szerint az autó üzemanyag-fogyasztása a WLTP norma szerint 1,14 liter/100 kilométer.

A 7,4 kW-os töltővel mindössze 2,5 óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor. 

A 280 lóerős Tonale 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége tisztán elektromos üzemben 135, hibridként pedig 206 km/óra. Az intenzív gyorsítás élményét tovább fokozza az e-AWD rendszer: mivel a villanymotor késlekedés nélkül adja le maximális forgatónyomatékát, a gázpedál érintésére azonnal megjelenik a hajtóerő a hátsó tengelyen.



Kívülről is van változás

Az autó kívülről leginkább úgy ismerhető fel, hogy mindkét oldalán van tanksapka-fedél. :) A bal oldali nyílásba csatlakoztathatjuk majd a töltőkábelt, jobb oldalt pedig a benzint tölthetjük az autóba. Izgalmas részlet, hogy a hátsó oldalablakokra felkerült a Tonale koncepciómodelljén megismert kígyó, amelynek feje egy elektromos csatlakozót mintáz és nem egy emberrel, hanem az elektromossággal "táplálkozik".

Hátulról is látványosabb az autó, hiszen mindkét oldalon van egy vaskosabb kipufogócső. Ez sokkal látványosabb és sportosabb, mint az alapváltozatok, ahol a diffúzor résznél nincsen semmi, csak egy kamu mélyedés, a kipufogó csöve pedig a lökhárító mögött lefelé van fordítva...


Változik a DNA kapcsoló!

Az Alfa DNA üzemmód-választó rendszerét a modell sajátosságainak figyelembe vételével módosították, hogy minél takarékosabb, illetve a lehető legdinamikusabb legyen.

„Dinamikus” üzemmódban egyedi gázreakciók és váltóvezérlés mellett specifikus beállítás szerint működnek a menetstabilizáló rendszerek, valamint közvetlenebbé válnak a kormányreakciók.

„Normál” üzemmódban hibrid összkerékhajtás biztosít optimális menetteljesítményeket. A belső égésű motor és az elektromos erőforrás működését automatikusan vezérli a rendszer, ami így a lehető legtakarékosabb formában biztosít kompromisszumoktól mentes teljesítményt.

Végezetül a „Speciális takarékosság” állás tisztán elektromos üzemben szavatolja a lehető legkedvezőbb energiafelhasználást. Ez az üzemmód optimális választás, ha belvárosi zónákban közlekedünk, hiszen maximálisan megfelel minden közlekedési és károsanyag-kibocsátási korlátozásnak. A gázpedál felengedésekor az autó tovább ’vitorlázik.’

Az E-Save üzemmód például a belső égésű motor működése során gondoskodik az akkumulátor feltöltéséről, illetve a töltöttségi szint fenntartásáról. A regeneratív fékrendszer lassítás és fékezés során képes visszanyerni és az akkumulátorban tárolni a felszabaduló mozgási energiát.

Az E-Coasting funkció aktiválásakor pedig már akkor elkezd visszatölteni a rendszer, ha a vezető a fékpedál érintése nélkül, pusztán a gázpedál felengedésével lassít. Ha pedig lejtőn haladunk, az eCoasting ereszkedés-szabályozó rendszer tartja az állandó 50 km/óra sebességet (amit a vezető a gáz- vagy a fékpedál finom érintésével szabályozhat.) 

További új funkciók:

Minden Tonaléban elérhető lesz a jármű környezetéről 360°-os képet biztosító, nagyfelbontású kamera. 

A Tonale Plug-in Hybrid Q4 fedélzetén három új funkció debütál, tovább bővítve az Alfa Connect szolgáltatások portfolióját:

- E-control: lehetővé teszi, hogy az ügyfél az elektromos hajtáslánchoz kapcsolódó különböző funkciókat – pl. a töltési folyamatot vagy az elektromos klímaberendezést – a távolból, közvetlenül a My Alfa Connect alkalmazásból vezéreljen.

- Dinamikus hatótávolság megjelenítés: a navigációs rendszer térképén, illetve a My Alfa Connect alkalmazásban egyaránt megjeleníti azokat a célállomásokat, amelyeket a rendelkezésre álló töltöttségi szinttel még biztonságosan elérhetnek.

- Töltőpont-kereső: a felhasználó a navigációs rendszer térképén és a My Alfa Connect alkalmazásban egyaránt rákereshet a legközelebbi nyilvános töltőállomásokra.

Kisebb a csomagtartó

A csomagtartó mérete a "sima" Tonaléhoz képest kisebb, 500 literről 385 literre csökkent, amivel talán még együtt lehet élni.

Az első tesztek 

Az év első hónapjaiban már várhatóan Magyarországon is lesz tesztautó, alig várjuk, hogy kipróbálhassuk! Az eddigi tesztek alapján az autó rendkívül dinamikus (főleg, ha kézzel vált az ember és nem bízza az automatára magát), nagyon jól kanyarodik.

Az autó magyarországi ára még nem ismert, de talán nem tévedünk nagyot azzal, ha úgy tippelünk, 20 millió forint környékén fog kezdődni az autó.

 

Írta:
Alfa Amore
Kapcsolódó topic:
Tonale